Cyfrowy Nomada: 2,5 miesiąca w Rzymie (Włochy), idealne miejsce w środku Covid

Jak wiecie, z powodu Covid, zamiast spokojnie spędzić czas w Azji, musieliśmy wrócić do Francji i zostać tam przez 7 miesięcy, zanim w końcu wróciliśmy na trasę, do Włoch. Dlaczego Włochy? Ponieważ ta destynacja była częścią naszego pierwotnego planu podróży: Francja – Niemcy – Austria – Włochy i im więcej się o niej dowiadujemy, tym bardziej chcemy tam być.

Rzym zawsze był na naszej liście życzeń, ale ponieważ jest „zbyt blisko” Francji, myśleliśmy, że będziemy mieć tyle czasu na świecie i w końcu objechaliśmy dwa razy świat dookoła nie stawiając tam stopy. Zajęło nam ponad 30 lat, żeby tam pojechać, to szaleństwo!

Jak się tam dostać?

Po prostu lecieliśmy. Z Covid jest coraz mniejszy wybór i musieliśmy zapłacić Air France, żeby tam polecieć (96€/osoba, w tym bagaż rejestrowany) i wylądować na lotnisku Fiumicino.

Na lotnisku można skorzystać z usług transportu wahadłowego, np. https://www.airportshuttleexpress.it/fr/, za maksymalnie 20 euro od osoby, a także z przesuwanych stawek: 2 osoby: 30 euro, 3 osoby: 40 euro, 4 osoby: 50 euro, z wieloma możliwymi przystankami. My po prostu wybraliśmy prywatną firmę (fiumicino-shuttle.com), podobnie jak shuttle czy taksówki, ale z bardziej przystępnymi cenami (normalna taksówka, z płaskimi stawkami kosztowałaby 45€ na Fiumicino i 31€ na Ciampino), która podrzuca nas tuż przed nasze Airbnb za 39€.

Od końca września 2020 r. Francuzi są zobowiązani do przedstawienia negatywnego wyniku testu Covid przeprowadzonego w ciągu 72 godzin przed wyjazdem. Całe szczęście, że przyjechaliśmy na początku września, bo nawet nie wiedzielibyśmy gdzie to zrobić.

Dlaczego Rzym?

Dzięki Covid, Rzym, jedno z najdroższych miast pod względem zakwaterowania, stał się ultra dostępny, ponieważ nie ma tam już więcej turystów. W związku z ograniczeniami nałożonymi na turystów francuskich, turystów jest jeszcze mniej. Daje to pustą Kaplicę Sykstyńską, pusty Plac św. Szczęście! Myślę, że bardzo lubię Rzym, bo nie ma tam nikogo, ale nie jestem pewna, czy spodoba mi się tak bardzo, kiedy tam wrócę i będę musiała stać w kolejce przez 3 godziny, żeby coś zwiedzić.

Nasz Airbnb

Najpierw znaleźliśmy Airbnb w kategorii Airbnb Plus (szczególnie ładne i dobrze oceniane miejsca noclegowe), niedaleko Koloseum za 30€/dzień. Właściciel, z powodów rodzinnych, odwołał dla nas rezerwację na miesiąc przed naszym przyjazdem. Udało nam się szybko znaleźć inne Airbnb, jeszcze bliżej centrum, w dzielnicy Trastevere, za 45€/noc z dostępem do światłowodu. To musi być około 45m² 62 m² z widokiem na dwa wewnętrzne dziedzińce.

Tak więc, gdy rezerwujesz Airbnb w Rzymie, nawet na dłużej niż miesiąc, musisz zapłacić podatek turystyczny (ale bezpośrednio do Airbnb), wynosi on 3,5€/dzień/osobę, ale jest ograniczony do maksymalnie 10 dni. Więc nawet jeśli zostaniesz 1,5 miesiąca w tym samym miejscu, jest to ograniczone do 70€ za dwie osoby.

Link do naszego Airbnb. Zyskaj do 50€ zniżki na swoją pierwszą wycieczkę z Airbnb, klikając tutaj

Przesunęliśmy trochę meble i dzięki temu mamy przestrzeń roboczą dla dwóch osób. Mam nawet miejsce, by kontynuować robienie moich papierowych kwiatów.

W każdym razie ludzie, których tu poznałam (Dominique i Simona) oraz mieszkanie, bardzo jasne i ciche, bardzo mnie zainspirowały i pozwoliły mi zrobić bardzo ładne rzeczy, jak te kwiaty wiśni, z których jestem bardzo dumna. Jeśli masz wątpliwości, są one wykonane z papieru krepowego, papier również pochodzi z Włoch.

Wróciliśmy 3 tygodnie później i tym razem zatrzymaliśmy się pomiędzy Panteonem a Schodami Hiszpańskimi. Napisałem artykuł tutaj

Gdzie się zatrzymać w Rzymie?

Aby przybliżyć nieco dzielnice Rzymu, poniżej znajduje się mapa dzielnic:

fot. Wikimedia

Jak widzicie, jesteśmy w Trastavere:

• Trastavere było kiedyś rodzajem wioski, w której wszyscy Rzymianie znali się nawzajem. Ale teren został przekształcony i teraz są tam tylko turyści. Wystarczy przejść przez most, aby znaleźć się w starej części miasta (Stary Rzym), dlatego jest tak popularny wśród turystów. Jest tu wiele restauracji, ale są one bardzo drogie w porównaniu z bardziej rzymskimi dzielnicami. Lubimy je, ale jestem trochę sfrustrowana cenami w tutejszym menu
  • Stary Rzym jest oczywiście moją ulubioną dzielnicą, to tam jest najwięcej zabytków do zwiedzania, powiedziałabym, że to odpowiednik 5-tej dzielnicy w Paryżu. Jest tam Fontanna di Trevi, najsłynniejsze place, Panteon itd. Można tam spacerować, jest bardzo przyjemnie i pięknie. Jest oczywiście droższe, ale udało nam się znaleźć inne, mniejsze Airbnb (w przedziale 40m²) za 35€/noc w okresie listopad-grudzień. Myślę, że taka stawka jest możliwa tylko w czasie Covid. Oczywiście jest tu wiele restauracji turystycznych, które są jeszcze droższe niż w Trastavere. JB zapłacił na przykład za talerz z 5 marnymi ravioli za 13€
  • Colosseo : bardzo ładne, przejeżdżam przed nim cały czas autobusem i uwielbiam je !
  • Aventino – Testaccio: istnieje kilka tramwajów, które przechodzą przez tutaj, kocham tramwaje w Rzymie, więc na podróże do bardziej turystycznych obszarów, nie będzie problemu, ale to jest cichy dla mnie
  • Esquilino – San Giovanni: dzielnica w pobliżu dworca kolejowego Termini. Naprawdę nie jest źle, jest tętniące życiem, bardzo mi się podoba, jest wiele ulic handlowych, małe restauracje w przystępnych cenach, kilku turystów, ale nie za dużo
  • Nowoczesne Centrum: wiele muzeów, bliskość Starego Rzymu. Również bardzo drogie
  • Nomentano : Nie znam jej, ale Dominique, czytelnik bloga, który mieszka w Rzymie od 30 lat, powiedział mi o dzielnicy Coppete, bardzo ładnej z architektonicznego punktu widzenia, koniecznie do zobaczenia
  • Watykan : na mapie obejmują Watykan i dzielnicę Pradi. Pradi, do usług, na zakupy, na wyjście to TOP of the top. Co więcej, jest to tylko 20 minut autobusem od centrum miasta. Kiedy kręcisz się za Watykanem, są tam codzienne targi, stołówki za 9€, jest o wiele bardziej przystępnie. Widzę siebie mieszkającego tam przez długi czas, życie w okolicy jest bardziej autentyczne niż to, co widzę w Trastavere
  • Centrum Północne: w pobliżu Villa Borghese, Ambasady USA… wyraźnie jest to miła okolica, trochę zbyt cicha, ale jeśli nie jesteś zbyt daleko od parku, naprawdę ci się spodoba. To okolica, którą naprawdę lubię, ale nie jestem pewna, czy stać mnie na Airbnb
  • Municipio XV: Poszłam tam z Dominique, zabrała mnie, by zwiedzić dzielnicę niedaleko Olimpiady, po drugiej stronie Mostu Milwijskiego. I szczerze mówiąc, wygląda to jak mała wioska we Francji, jest malowniczo, restauracje są autentyczne, nie drogie, można zobaczyć starych ludzi przesiadujących w kawiarni od rana do nocy, grających w karty, jest super. Jesteśmy 40 minut jazdy autobusem od centrum miasta, ale jeśli nie masz dużo pieniędzy i pobyt w Rzymie na długi czas, myślę, że jest to całkowicie warto.

Transport

Proste, 1,5 euro za 100 minutową podróż. Bilety można kupić za pośrednictwem aplikacji (więcej informacji tutaj) lub w kioskach.
Ubery są używane tylko przez turystów, Rzymianie wolą taksówki (droższe). Ubery to ogromne, czarne, 7-osobowe vany. Stawki za przejazd Uberem są takie same jak w Paryżu.

WydatkiKwotaUwaga
Mieszkanie1350€ za miesiącwszystko wliczone
(prąd, woda, światłowód, podatki turystyczne)
Restauracjaśrednio 20€/osoba/posiłekbiorąc tylko jeden starter + jedno naczynie + wodę
Zakupy3€ do 5€/osoba/posiłekgotujemy prosto, tylko
pomidory mozzarella lub
kupujemy 2€ chleba i 5€ prosciutto

Lody2€ do 4,5€, w zależności od wielkości i sklepuWyszczególniam, ponieważ lody są tak dobre, że
stanowią oddzielny budżet lol
Wizyty13€ do 17€/osoba za najbardziej znane zabytki =
70€ do 100€/osoba za zwiedzenie wszystkiego
Transport1,5€ za 100 minut podróży

Więc będąc 2, idziemy do restauracji w południe, gotujemy wieczorem = 47,5€/osoba/dzień bez wizyt

Co warto zwiedzić?

Możecie podziękować mojej młodszej siostrze (konto na YouTube tutaj) za jej plan i wizyty dzień po dniu (1, 2, 3, 4), jak również wizyty do zrobienia we Florencji i Wenecji.
Możesz kliknąć tutaj, aby uzyskać dostęp do mapy

Możesz również zapoznać się z naszymi przewodnikami po Rzymie:

1. Rzym (Włochy) #1: Nasze pierwsze dni i nasze Airbnb
  13. Najlepsze zabiegi na twarz i ciało w Rzymie
  14. Poszedłem do dentysty w Rzymie
  15. Poszłam do kręgarza w Rzymie

Dlaczego zdecydowaliśmy się zostać dłużej?

Właśnie spędziliśmy miesiąc podróżując po Francji, więc kiedy przybyliśmy do Rzymu byliśmy wyczerpani i nie zwiedziliśmy zbyt wiele. JB miał do wykonania kilka audytów, ja pracuję mniej niż on, ale mam problemy zdrowotne, więc więcej czasu spędziłem na leczeniu niż na wizytach.

Po 1 miesiącu stresowaliśmy się i stwierdziliśmy „ups, zrobiliśmy tylko 3 duże wizyty”, więc postanowiliśmy przedłużyć nasz pobyt w Rzymie. Mając już zarezerwowane 3 tygodnie w Wenecji i Florencji, jedziemy tam najpierw, przed powrotem do Rzymu na początku listopada i kontynuujemy zwiedzanie Rzymu spokojnie do połowy grudnia.

Ponadto, widząc, jak Francja awansowała do pierwszej trójki krajów na świecie z największą liczbą nowych przypadków Covid, nie mamy ochoty wracać do Francji, aby wsiąść do samolotu do innych miejsc. Więc gdziekolwiek pojedziemy, na pewno wyjedziemy z Włoch, to pewne.

W sumie => 2,5 miesiąca w Rzymie, 10 dni we Florencji i 2 tygodnie w Wenecji

Zakupy

Po najechaniu na Vinted we Francji, nie muszę już kupować ubrań we Włoszech (co za wstyd lol).

Sprzedaż jest nieco opóźniona w stosunku do Francji, więc jeśli przyjedziesz tu we wrześniu, wszystko będzie wyprzedane. Włoskie kosmetyki i ubrania są nadal świetne. Torebki i buty z prawdziwej skóry są w bardzo przystępnych cenach. Jeśli podobało Ci się Intimissimi, pokochasz Yamamay. Jeśli podobała Ci się MaxMara, sprawdź Max&Co, jest to część tej samej firmy, ale bardzo nowoczesna i przystępna cenowo. Ludzie lubią chodzić do OVS po ubrania, nie wiem dlaczego, bo jest brzydki.

Jest wiele włoskich marek dostępnych za granicą, ale ja uwielbiam zakupy w dzielnicy Pradi: Via Cola del Rienzo, lub w centrum miasta: Via del Corso i Via del Babuino. Dominique chodziła ze mną kilka razy i pokazała mi wiele miejsc na zakupy (wielkie dzięki <3), jest tam wiele outletów i niezależnych sklepów z 70% zniżką, trzeba otworzyć oczy.

Bardzo lubię duże sklepy, takie jak COIN czy RINASCENTE (w piwnicy można zobaczyć akwedukt rzymski). Galleria Alberto Sordi bardzo ucierpiała od Covid i nie jest już tak niesamowita. Bądź ostrożny, domy towarowe nie sprzedają tylko włoskich marek.

Jeśli chodzi o kosmetyki, mamy tradycyjną Sephorę, ale także Douglasa. Kiko, z Milano jest wszechobecny. Co do twarzy, chodzę do wspaniałej Simony Primavera na masaże Kobido

Dla zakupów online, znalazłem sposób na otrzymywanie paczek we Włoszech bez posiadania adresu pocztowego, tutaj

Jeśli chodzi o wycieczki lub zwiedzanie Rzymu z przewodnikiem, sprawdź ofertę Civitatis lub Viator (firma Tripadvisor)

Adresy i miejsca wymienione w tym artykule znajdziecie na niestandardowych Mapach Google, które zrobiłam z moją siostrą dla Włoch tutaj. Aby przeczytać więcej artykułów o Włoszech, kliknij tutaj