Aigues-Mortes i miniaturowe pociągi ogrodowe – Road Trip Samochodem we Francji #16


Aigues-Mortes jest otoczonym murami miastem położonym tuż obok Parku Narodowego Camargue. Turyści przyjeżdżają tam, aby zobaczyć solanki i wały.

Część 1: Dziennik podróży
Część 2: Porady praktyczne

Część 1: Podróż

Salins du Midi z Aigues Mortes

Jeśli średniowieczne miasto jest bardzo małe, to warzelnie soli znajdują się poza miastem i są ogromne. Wydobywają 500.000 ton soli rocznie!

Oprócz widocznej z drogi różowej warzelni soli, aby odwiedzić pozostałe, trzeba zapłacić za pociąg (10,8€), który jeździ z jednej warzelni soli do drugiej.

Niestety nie dokonaliśmy wcześniejszej rezerwacji i wszystko jest pełne do następnego ranka. Produkowana jest tu sól marki „La Baleine”, której logo można zobaczyć wszędzie. Dzięki płaskiemu terenowi, naturalnym stawom i niewielkim opadom Camargue nadaje się dobrze do pozyskiwania soli.

Różowe zabarwienie wody związane jest z rozmnażaniem się mikroorganizmów z rodzaju glonów mikroskopijnych, zwanych „dunaliella salina”. Glony te nie są bezużyteczne, są one również pokarmem pierwszego wyboru dla ryb i skorupiaków. Góry soli widziane z daleka są tak ogromne, że można by pomyśleć, że jest się na wydmach Pilatu.

Aigues-Mortes

Pocieszamy się tą nieudaną wizytą i idziemy do miasta. Wały obronne są naprawdę imponujące i dobrze zachowane. Za miastem jest kilka (ogromnych) parkingów, ale są one tak zatłoczone, że przez jakiś czas jeździliśmy w kółko, zanim znaleźliśmy wolne miejsce.

Centrum miasta jest bardzo żywe, ale mniejsze niż można by się spodziewać, z dwoma głównymi ulicami pełnymi sklepów i restauracji.

Muzeum Kolei Kolorado

Na szczęście zauważyłem ją wcześniej na Google Maps. Nie mogłem przegapić tego małego rodzinnego muzeum prezentującego miniaturowe kolejki ogrodowe. Mniejsze pociągi widzieliśmy już wcześniej w Musée du Jouet w Colmar, a miniaturowe (które się nie ruszają) na Florydzie.

Ale po raz pierwszy odkrywamy kategorię „pociągi ogrodowe”, w skali 1/24. Te pociągi są zaprojektowane, jak sama nazwa wskazuje, do zainstalowania w ogrodach, więc nie boją się (zbyt dużo) wody, ani słońca.

To małe muzeum zostało stworzone przez Jeana-Marie Pénarda, byłego stolarza, który zainteresował się kolejkami ogrodowymi dopiero 5 lat temu. Początkowo zbierał lokomotywy, potem zaczął montować prawdziwy tor. Poświęcił pokój dzienny, potem sypialnię, a następnie cały parter. Pociągi pochodzą ze Stanów Zjednoczonych, ponieważ szczególnie interesują go stare amerykańskie pociągi. Samo kupowanie tych pociągów (i zestawów) to tor przeszkód, bo trzeba jeździć na targi, kupować na eBayu i stronach kolekcjonerskich…

Nie udało nam się go dzisiaj spotkać, ale udało nam się porozmawiać z jego synem – który nie jest miłośnikiem pociągów, ale z wielkim entuzjazmem uczestniczy w rodzinnej przygodzie. To on zajmuje się naprawą pociągów, a po zakończeniu sezonu pomaga ojcu zorganizować warsztat, dzięki czemu muzeum rozrasta się z roku na rok. Opowiedział nam o planach na przyszłość dla muzeum i nie mogę się doczekać, aby wrócić i zobaczyć, jak to wszystko się rozwija.

Wszystkie lokomotywy są sprawne i regularnie wymieniane: 30 lokomotyw i 100 wagonów na zmianę, aby zapewnić niepowtarzalne wrażenia podczas każdego przejazdu.

Ten jeden „BIG-BOY” to Rolls Royce wszystkich lokomotyw, jest wysublimowany. Pan był na tyle uprzejmy, że udało się to zrobić pod naszymi zdumionymi oczami. Jest tam małe czerwone światełko imitujące żarzący się węgiel i mały dymek wydobywający się z komina. Też chodzi „chuk chuk” 😀 Uwielbiam to! Niestety, z uwagi na to, że obecny przebieg ma zbyt wiele ostrych zakrętów, nie widać jeszcze, żeby przeszedł przez parter, ale nigdy nic nie wiadomo.

W ogrodzie nie ma odgłosów pociągów, bo to rozzłościłoby sąsiadów. Jest za to mnóstwo drobiazgów do zaobserwowania: ukryte tu i ówdzie postacie Tintina, czerwone światła na lokomotywach, świetnie udekorowane domy, bardzo dobrze wykonane dworce.

Wygląda na to, że jest to łatwe do zrobienia, ale w rzeczywistości modele domów są dość ograniczone, i trzeba je przemalować, aby mieć więcej różnorodności, i uczynić dekoracje bardziej realistyczne. Nie wspominając o tym, że ze słońcem, deszczem, farba ulega degradacji i trzeba zachować je zachować. Szyny są wykonane z metalu, więc trzeba również myśleć o zainstalowaniu ich w taki sposób, że mają miejsce na rozszerzenie z ciepła. Wybór roślin też nie jest prosty: muszą być odporne, ale też na tyle małe, by wtopić się w wystrój. Krótko mówiąc, jest to trudniejsze niż się wydaje.

Istnieją skrzynki, które pozwalają na zwiększenie intensywności prądu. Reguluje więc prędkość pociągu. Na razie nie widzę żadnych skrzyżowań między dwoma pociągami, ale myślę, że jest to zaprojektowane tak, aby uniknąć zderzeń. Zwłaszcza, że dzieci mają również dostęp do skrzynek sterowania prędkością i mogą oglądać pociągi z bliska, bez pleksiglasu… to również unikat w swoim rodzaju. A przede wszystkim centralny peron został umieszczony na wystarczająco niskiej wysokości, aby dzieci mogły spokojnie obserwować pociągi.

Największe wrażenie robi wiadukt wykonany ręcznie z tysięcy małych drewnianych elementów.
Jest super stabilny i ma 40m długości. Trzeba być stolarzem, żeby móc coś takiego wyprodukować. Ten mostek biegnie dookoła parteru!

https://www.facebook.com/877218999039251/videos/2249567445110898

Jest to wizyta, której nie można przegapić pod żadnym pozorem, jeśli jesteś w okolicy. Zostawiam wam ulotkę poniżej, jeśli jej potrzebujecie. Wstęp do muzeum kosztuje 5€ dla dorosłych, 2€ dla dzieci. Pieniądze te są przeznaczane na zakup kolejnych lokomotyw i rozwój trasy.

Reszta naszej przygody jest tutaj

Część 2: Praktyczne wskazówki

Przydatne linki

Budżet

  • Zakwaterowanie (w gospodarstwie): Le Mas d’Icard, 65€, link Booking (śniadanie, bardzo proste, w cenie. Klimatyzacja w pokoju, moskitiery na oknach, polecam)
  • Les trains du Colorado: 5€ dla dorosłych, 2€ dla dzieci, 11 rue de la République, Aigues-Mortes
  • Les Salins d’Aigues-Mortes : 10,8€ dla dorosłych
, , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *