Moja opinia na temat Flixbusa dla tanich podróży autokarowych


Flixbus został uruchomiony we Francji w maju 2015 r., w oczekiwaniu na „ustawę Macrona” (nazwaną tak na cześć ówczesnego ministra gospodarki), która kilka miesięcy później zliberalizowała sektor przewozów autokarowych.

Flixbus powstał dwa lata wcześniej w 2013 roku w Niemczech, również korzystając z deregulacji u naszych sąsiadów.

Flixbus obsługuje obecnie 2500 miast w około trzydziestu krajach. Wszystkie w Europie, z wyjątkiem Stanów Zjednoczonych, które również są objęte ubezpieczeniem. Wszystko to w cenach na ogół bardzo interesujących, znacznie tańszych niż równoważna podróż pociągiem lub samolotem. Ponadto, ponieważ dworce autobusowe znajdują się często w stosunkowo centralnej części miasta, można łatwiej i szybciej dostać się do centrum miasta niż przylatując na lotnisko.

Jedną z cech charakterystycznych Flixbusa jest to, że firma ta nie zatrudnia żadnych kierowców ani nie posiada własnych pojazdów! Zainspirowany modelem Ubera, Flixbus zawiera umowy z lokalnymi firmami autobusowymi, które wykorzystują swoje autobusy i kierowców do realizacji przejazdów. Do Flixbusa należy znalezienie dla nich pasażerów.

Ponieważ rzadko bywam w Europie, daleko mi do bycia wielkim użytkownikiem Flixbusa, ale miałem okazję korzystać z ich usług w różnych krajach. W sumie odbyłem 6 podróży:

  • Praga –> Wiedeń w lipcu 2017 za € 25,90
  • Wiedeń –> Budapeszt w lipcu 2017 za 25,90 euro
  • Chamonix –> Turyn w sierpniu 2018 za 12,99 euro
  • Tours –> Paryż we wrześniu 2018 za 11,99 euro
  • Waszyngton –> Nowy Jork w lipcu 2019 za 25 USD
  • Paryż –> Tours w marcu 2020 za 14,99 €

Zastrzeżenie

Pierwszym krokiem w doświadczeniu klienta jest rezerwacja. Bez obaw: aplikacja i strona internetowa są bardzo dobrze zrobione. Szczególnie miło jest móc korzystać z jednej firmy, aby podróżować po całej Europie, zamiast mnożyć strony, na których można dokonać rezerwacji.

Nie trzeba drukować biletu, aplikacja wyświetla kod QR, który działa jak bilet elektroniczny.

Zasadniczo, bilet pozwala na podróż z bagażem podręcznym o wadze 7 kg i bagażem rejestrowanym o wadze 20 kg, ale nigdy nie widziałem żadnej kontroli liczby lub wagi bagażu.

Rezerwacja jest dla mnie bezbłędnym doświadczeniem, o wiele przyjemniejszym niż zakup biletu kolejowego na stronie SNCF lub zakup biletu lotniczego u większości firm.

Jedynym małym zarzutem jest to, że autokar jest wolny, więc nie ma gwarancji, że będziemy siedzieć obok siebie, jeśli podróżujemy z kilkoma osobami (choć wydaje się to wykonalne w przypadku niektórych podróży).

Komunikacja

Jest to z pewnością aspekt, w którym Flixbus wypada najgorzej. Flixbus jest firmą niskokosztową, dlatego bilety są tak tanie. Z drugiej strony, komunikacja jest zerowa.

Jako ilustrację opowiem Wam o mojej ostatniej podróży (Paryż –> Tours w marcu 2020).

Kilka minut przed wyjazdem na dworzec Paris Bercy, skąd ma odjechać mój autobus, sprawdzam po raz ostatni rozkład jazdy na mojej aplikacji.

Ekran, który wskazuje trasę, to ten, który tam jest: nie ma problemu.

Z ciekawości klikam na „Gdzie jest mój autobus”. I właśnie na następnym ekranie dowiaduję się, że z powodu półmaratonu w Paryżu, odjazd nie będzie miał miejsca na dworcu Paris Bercy, ale na dworcu autobusowym Gallieni, który jest po prostu przeciwieństwem Paryża!

Tej podstawowej informacji dowiedziałem się zupełnie przypadkowo: nie otrzymałem ani e-maila, ani SMS-a!

Tyle, że w międzyczasie półmaraton został odwołany z powodu koronawirusa. Pojawia się więc pytanie: wylot w Bercy czy Gallieni? Postanawiam zadzwonić do Flixbusa i szybko dostaję rozmówcę, który potwierdza mi odjazd w Gallieni, ale z niepokojącym wahaniem.

Na szczęście miałem zaplanowany wystarczający margines i na dworzec dotarłem na czas. Ekran informujący o odjazdach zapowiada autobus punktualnie, ale moja aplikacja wskazuje 15 minut spóźnienia. Ale jestem spokojny, wyjazd jest tutaj.

45 minut później, nadal brak wiadomości. Ponownie skontaktowałem się z Flixbusem, tym razem za pośrednictwem Twittera. Otrzymuję szybką odpowiedź, ale bez istotnych informacji.

W końcu autobus przyjeżdża z godzinnym opóźnieniem (kierowca przyjechał do Gallieni po raz pierwszy i zabłądził!). Dodatkowy problem: jesteśmy tylko dziesięć osób, gdy autobus powinien być pełny, więc będziemy tracić 30 minut więcej, aby w końcu przejść do Bercy i dostać pasażerów, którzy nie dowiedzieli się (logicznie …) zmiany stacji odjazdu …

Chociaż nie mam w tej kwestii osobistych doświadczeń: należy również zachować szczególną ostrożność podczas robienia przerw w podróży. Czytałem kilka raportów o pasażerach, którzy znaleźli się sami w strefie serwisowej przy autostradzie. Autokar odjechał bez nich! To pewnie zależy od kierowców, ale niektórzy nie zawracają sobie głowy sprawdzaniem, czy wszyscy są obecni, kiedy odjeżdżają.

Powinieneś również wiedzieć, że możesz mieć zagranicznych kierowców, którzy nie mówią po francusku, nawet jeśli wyjeżdżasz z Francji. To również nie pomaga w komunikacji.

Krótko mówiąc, nie spodziewajcie się niczego w kwestii komunikacji, tym bardziej, że na dworcach nie ma żadnego pracownika czy biura Flixbusa. W przypadku zmartwień, spodziewaj się zmagań!

Jakość autobusów

Na swojej stronie internetowej Flixbus wspomina o usłudze na pokładzie:

  • Darmowe Wi-Fi (połączenie 4G)
  • Przestrzeń na nogi
  • Gniazdo elektryczne
  • Toaleta

Jeśli chodzi o te aspekty, nie mam żadnych skarg, zawsze był on respektowany i zawsze podróżowałem w dobrych warunkach.

Jednak niektóre opinie, które przeczytałem, wydają się wskazywać, że jakość autobusów jest bardzo nierówna i że usługi te nie są systematyczne.

Punktualność

Nic dziwnego, że podróż autokarem jest mniej punktualna niż podróż samolotem lub pociągiem ze względu na zagrożenia związane z ruchem drogowym.

Z 6 podróży, które odbyłem, 2 były spóźnione o ponad godzinę, a tylko 3 (połowa) były punktualne w ciągu 15 minut. Co jest bardzo niskim wskaźnikiem punktualności.

Opóźnienie nie przeszkadza mi zbytnio, wiem czego mogę się spodziewać podróżując autobusem. Szczególnie frustrujący jest całkowity brak komunikacji. Nigdy nie wiesz, czy autobus przyjedzie za 5 minut, za 30 minut czy za 3 godziny!

Nie ma pracownika, którego można zapytać na miejscu. Obsługa telefoniczna lub na Twitterze reaguje, ale nie posiada informacji.

Autobus ma być wyposażony w chip GPS, który pozwala zlokalizować go w aplikacji Flixbus, ale podczas moich podróży nigdy to nie działało

Dzięki temu można by wiedzieć, gdzie jest autobus i oszacować czas jego przejazdu, a tym samym czekać w mniej nieprzyjemny sposób.

Złota zasada dla mnie: podróżuj autobusem tylko wtedy, gdy się nie sp ieszysz, a jeszcze mniej, gdy masz za sobą połączenie kolejowe lub lotnicze.

Bezpieczeństwo

Czytałem kilka artykułów opartych na przykładach poważnych wypadków z udziałem Flixbusa. Niektórzy podejrzewają, że kierowcy są pod dużą presją i że mogą wykonywać kilka kursów w ciągu jednego dnia, co zwiększa ryzyko wypadków z powodu skumulowanego zmęczenia.

Szukałem trochę, ale nie znalazłem żadnych statystyk pokazujących, że Flixbus ma wyższy wskaźnik wypadków niż inne firmy. Jeśli macie jakieś dowody, podzielcie się nimi w komentarzach

Osobiście nie miałem żadnych złych doświadczeń i czułem się bezpieczniej podróżując z Flixbusem, gdzie autobusy i drogi są w ogólnie dobrym stanie, niż na przykład w Ameryce Południowej

Pewne jest również to, że Flixbus współpracuje z wieloma lokalnymi firmami. W zależności od tego, który z nich wybierzesz, może być duża różnica w uwadze poświęconej bezpieczeństwu.

Mała uwaga, która mnie martwi: bezpieczeństwo bagażu. Dostęp do luku bagażowego nie jest kontrolowany, samodzielnie opuszczamy i odbieramy naszą walizkę. Każdy może więc potencjalnie wejść w posiadanie naszej walizki podczas postoju, czy to przez pomyłkę, czy złośliwie.

W Ameryce Południowej, gdzie miałem okazję odbyć wiele podróży autobusem, zazwyczaj to pracownik zajmuje się naszym bagażem i daje nam numerowaną etykietę. Że będziemy musieli pokazać przy przyjeździe, aby je odzyskać. Dużo bardziej bezpieczne.

Wniosek

Jak widzicie, moja opinia o Flixbusie jest mieszana.

Myślę, że jest to świetny sposób na podróżowanie po Europie przy niższych kosztach i w dość komfortowych warunkach.

Nie należy jednak zapominać, że jest to usługa niskokosztowa, a komunikacja jest minimalistyczna (a nawet mniejsza).

Opóźnienia są częste i może się zdarzyć, że będziesz musiał długo czekać na swój autobus bez żadnej informacji o czasie jego przyjazdu.

Do zarezerwowania na podróże, w których nie masz ograniczeń czasowych.

, ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *