Dni 4 i 5 w Nowym Jorku (USA): miejsca kręcenia filmów takich jak Śniadanie u Tiffany’ego, Plotkara, Seks w wielkim mieście…

To wszystko, już po kilku dniach (patrz dni 1&2, dzień 3), trochę się rozchorowałem od klimatyzacji. Wszystko, co zrobiliśmy w ciągu dwóch dni poniżej można zgrupować w jeden dzień (dla zdrowych turystów).

Kiedy pierwszy raz postawiliśmy stopę w NYC w 2015 roku, co 10 minut myśleliśmy „ohh to jest tak jak w filmach”. Od żółtej taksówki po drapacze chmur, metro, miejsca, ludzi… To takie znajome, ale jednocześnie dziwne. To tak, jakbyś pojechał do miejsca, które zawsze znałeś, ale w którym nie byłeś.

Na moją wizję Nowego Jorku przez długi czas miało wpływ oglądanie bardzo dziewczęcych seriali, takich jak Gossip Girl czy Sex in the City, a ponieważ lubię jeździć do miejsc kręcenia filmów/seriali, poświęciłam te dwa dni na miejsca kręcenia, które znalazłam w Internecie. Oto filmy/seriale, których to dotyczy:

• Gossip Girl
  • Seks w wielkim mieście
  • Przyjaciele
  • Śniadanie u Tiffany’ego
  • Mamo, znowu spóźniłem się na samolot
  • Międzynarodowy
  • Faceci w czerni
  • Sprawa Thomasa Crowna
  • Kobieta na zdjęciu
  • Już szybko rozmawialiśmy o Empire State Building(Sleepless in Seattle, Gossip Girl, King Kong), Magnolia Bakery(Sex in the City), Rockefeller Center(Mommy Missed the Plane) i When Harry Met Sally w innym artykule

Przepraszam za długie opisy scen z filmów (zwłaszcza jeśli ich nie oglądałeś).

Śniadanie u Tiffany’ego

Kultowa scena z filmu Śniadanie u Tifanny 'ego czy Diamenty na kanapie (Audrey Hepburn z rogalikiem przed witryną sklepu Tiffany’ego) została nakręcona przed prawdziwym sklepem Tiffany & Co na 5-tej alei . Druga scena w tym samym filmie rozgrywa się wewnątrz sklepu – bardzo zabawna, ale mniej kultowa – podobno otworzyli sklep w niedzielę, żeby nakręcić tę scenę.

Poszliśmy więc odwiedzićflagowy sklep marki, przepraszam, cały ten BUDYNEK (6 pięter). Przed oknem, w którym śliniła się postać Audrey Hepburn, zawsze stoją przewodnicy, więc na pewno uda się rozpoznać oryginalne okno (bo jest ich kilka).

1 piętro nas szokuje – biorąc pod uwagę cenę (z dużą ilością 0 po pierwszej cyfrze). Jak większość turystów, szybko zauważamy jedyne piętro, na którym możemy coś kupić: 3 piętro, srebrna biżuteria. Na domiar złego, jest tam pracownik odpowiedzialny za wciskanie za nas przycisków windy. I pani odpowiedzialna za przywitanie się, gdy tylko otworzą się drzwi windy. Sprzedawczyni tłumaczy nam, że 1 piętro jest do pokazywania się, ale nie do robienia zakupów (myślę, że ci, którzy mogą wydać 35.000$ nie muszą nawet wchodzić do sklepu).

Marka ta jest tak luksusowa, że najtańszy pierścionek, bardzo mały, w srebrze, bez kamieni, kosztuje 160$. Nawet jeśli moim marzeniem jest mieć klejnot u Tiffany’ego, to nie warto.

Ponieważ prawdziwą wartością dodaną Tiffany & Co, w porównaniu do innych luksusowych marek, jest ich wysoki standard doboru diamentów. Nawet w przypadku małych diamentów, są one tak wymagające, że można mieć pewność, że diament sprzedawany w Tiffany jest czysty, piękny, olśniewający i bez inkrustacji. W rzeczywistości, to jeden z jubilerów w Tiffany, który wpadł na pomysł pomiaru diamentów za pomocą skali karatowej. I to właśnie Tiffany’emu zawdzięczamywynalezienie oprawy z 6 paz urami (dla pasjansów). Taka oprawa pozwala lepiej wyeksponować kamień, przepuścić więcej światła – co jest ważne dla diamentów – w przeciwieństwie do oprawy zamkniętej. Przy okazji, oprawa ta jest również nazywana „oprawą Tiffany’ego” – ale została ona szeroko skopiowana i obecnie wszystkie pasjanse używają tego typu oprawy

Uwaga: Inna słynna oprawa, zwana „Tajemniczą oprawą” Van Cleef & Arpels – wymaga tyle kunsztu, zręczności i techniki, że na szczęście nie została wszędzie skopiowana i wklejona.

Sklep Tiffany & Co. jest tak znany, że pojawia się w wielu filmach. Słynna scena z filmu „Śniadanie u Tiffany’ego” jest również odtwarzana w kilku serialach (np. w Gossip Girl, ponieważ Blair bardzo utożsamia się z Audrey Hepburn – mimo że scena została nakręcona przed innym butikiem). W każdym razie, pierścionek zaręczynowy lub ślubny od Tiffany’s jest graalem – biorąc pod uwagę cenę i jakość.

Cóż, o biżuterii mogę mówić godzinami. Jeśli interesuje Cię ten temat, możesz wziąć udział w zajęciach u jubilerów w Paryżu (mówiłam o tym tutaj).

Carnegie’s Hall

Ta mityczna sala koncertowa przez długi czas gościła Orkiestrę Filharmonii Nowojorskiej. Występowali tu wielcy artyści (Edith Piaf, Beatlesi, Dalida…). Dać koncert w Carnegie’s Hall to jak dać koncert w Olimpii. Wtedy wiesz, że udało ci się osiągnąć sukces w życiu

Carnegie’s Hall pojawia się również w filmie „Mamusiu, znowu spóźniłem się na samolot”, gdzie pani gołębica zabiera Kevina na strych Carnegie’s Hall – skąd mogła potajemnie oglądać koncerty.

To niestety to samo miejsce, w którym Gad Elmaleh, po kilku latach zmagań jako stand up comedian w USA, dzięki Netflixowi zdołał dać swój show – w całości po angielsku. Ze smutkiem stwierdzam, że na pewno każdy widział filmik, w którym potępia się jego kopiuj/wklej dowcipy z innych artystów.

Można zwiedzić wnętrze – ale nie dzisiaj, nie wiem dlaczego – poszliśmy tylko zobaczyć (darmowe) muzeum kilka drzwi niżej – z zabytkowymi biletami i zdjęciami z najznakomitszych koncertów i spektakli, które się tu odbyły (o dziwo, nie widzieliśmy twarzy Gada hehe)

Mieliśmy szybkie spojrzenie na harmonogram lipca 2019 i bilety wstępu nie są tak drogie, zaczynając od 25 dolarów.

Tuż obok znajduje się kondominium/dziadek budynku Carnegie Hall Tower, zgubiliśmy się i przez pomyłkę weszliśmy do głównego lobby. Uderzają nas wszystkie oznaki bogactwa: od fantazyjnego żyrandola po ściany pokryte marmurem.

Herbaciarnia rosyjska

Tuż obok znajduje się herbaciarnia The Russian Tea Room. Jest to miejsce dość śmiesznej sceny w „Plotkarze”, w której Georgina ma oszukać Perry’ego, by ten dał jej kopertę pełną pieniędzy. Wnętrze jest wystawne (sprawdźcie) i mniej zatłoczone niż to, co widzimy na wystawie. Chcieliśmy się tam wybrać na podwieczorek, ale kiedy spojrzeliśmy na menu (65$/osoba), nie wahaliśmy się ani chwili i szybko wyszliśmy. Za mniej więcej tę samą cenę, aby dać Ci wyobrażenie, możesz wypić luksusową herbatę w Ritzu w Paryżu. Więc nie dziękuję.

Hotel New York Palace

Jedno z głównych miejsc kręcenia serialu Gossip Girl (to tam mieszkała rodzina Sereny). Można rozpoznać ogród i metalowy łuk. Ten ogród jest dostępny dla wszystkich, krzesła są bardzo wygodne, więc nie wahaj się tam pójść i trochę odpocząć.

Rzuciłem okiem na hol recepcyjny, w którym znajdowały się sale konferencyjne. Lobby hotelowe znajduje się zaledwie kilka stóp od hotelu. Ponownie, jest to bardzo krzykliwe. Wygląda na to, że wszystko jest pokryte warstwą złota 😀 Amerykanie nie mają absolutnie żadnego problemu z pokazywaniem swojego bogactwa z tego co widzę.

Manolo Blahnik

Natykamy się na sklep z przecenionymi butami Manolo Blahnika, najczęściej cytowanej marki w serialu ” Seks w wielkim mieście”. Jest nawet epizod, w którym Carrie dostaje jej buty skradzione z domu przyjaciela i próbuje dostać ją do zakupu ich z powrotem. Istnieją wycieczki, które zabierają fanów serialu do kultowych miejsc, a ten sklep jest jednym z obowiązkowych przystanków.

W każdym razie, jako że jesteśmy w ekskluzywnych dzielnicach, wszystko jest naprawdę ładne, pachnie bogactwem 🙂 pomiędzy dwoma wieżowcami, często są małe parki bardzo ładne, gdzie można usiąść na lunch.

Central Park

Jest miejscem akcji niezliczonych filmów i seriali. Park jest bardzo duży i spacerując po nim zapominamy, że jesteśmy w Nowym Jorku. W każdym razie przynosi nam to wiele dobrego: przyroda, spokój i cień. Fontanna Bethesda jest bardzo znana i to właśnie tam udaliśmy się najpierw. Tuż przed nim znajduje się ładne jezioro.

Pewien pan, którego spotkaliśmy w Pekinie, powiedział nam, że poślubił swoją córkę w Central Parku, a my nie mogliśmy sobie wyobrazić, gdzie to w ogóle było możliwe, teraz, gdy jesteśmy tam ponownie, myślę, że nie było to zbyt daleko stąd.

Znajduje się tu prawdziwy obelisk z Egiptu (którego hieroglify są bardzo trudne do odczytania) zwany Igłą Kleopatry; wiele mostów, pod którymi grają uliczni artyści (akustyka miejsca sprawia, że muzyka zapada w pamięć). I Zamek Belwederski, z którego rozpościera się bardzo ładny widok na sporą część parku.

Metropolitan Museum of Art (the Met)

Miejsce kręcenia filmu ” Sprawa Thomasa Crowna„. Kilka wewnętrznych scen filmu zostało jednak nakręconych w Nowojorskiej Bibliotece Publicznej (gdzie nakręcono również nieudaną scenę ślubu w Seksie i Mieście). To właśnie na pięknych schodach tego muzeum Blair i jej koleżanki jedzą lunch, a tam jest dość śmieszna scena, w której dziewczyny dają do zrozumienia, że nikt nie może siedzieć na wyższym stopniu niż królowa liceum.

Już zapomniałem, jak drogie są nowojorskie muzea. Ten kosztuje około 22$/osobę, jak sądzę. A ponieważ JB i ja nie jesteśmy wielkimi fanami muzeów, ominęliśmy je beztrosko. Możemy jednak wejść, za darmo, na dach muzeum. Aby to zrobić, wystarczy poprosić panią w recepcji, która da nam identyfikator pozwalający przejść przez całe muzeum – aż po dach. Muzeum nie jest bardzo wysokie, więc widok nie jest bardzo satysfakcjonujący, ale jest to punkt obowiązkowy. W 2015 roku, poszliśmy tam w nocy, pozwalam zobaczyć zdjęcie (przepraszam za jakość)

Tuż obok muzeum znajduje się wysadzana drzewami aleja, bardzo ładna, z malarzami i artystami.

Jeśli jesteś bardzo muzeum, w okolicy znajdują się

• Neue Galerie: gdzie wystawione są dwa słynne obrazy Klima. Dlaczego są tam, a nie w Austrii, ich historia została opowiedziana w filmie Kobieta na obrazie
  • Muzeum Miasta Nowy Jork: na jego dziedzińcu kręcono sceny w St. Jude’s College w Gossip Girl.
  • Muzeum Solomona R. Guggenheima: z salami wystawowymi, do których prowadzi ogromna klatka schodowa/pochylnia w kształcie ślimaka (bardzo przypomina Turyn), miejsce kręcenia filmów Faceci w czerni (scena pościgu) i The International (scena strzelaniny)

Dworzec Centralny

Oczywiście nie można pominąć dworca głównego, wspaniały, jego ogromna hala… sprawia, że chce się wsiąść w pociąg i wyjechać nie wiadomo dokąd 🙂

Jeśli interesują Cię inne miejsca kręcenia filmów, możesz również sprawdzić :

• Klatka schodowa w budynku Carrie Bradshaw: 66 Perry St, New York, NY 10014. Wnętrze jej mieszkania powstało w pracowni, więc widać tylko klatkę schodową, która w połowie jest zasłonięta przez mieszkańców budynku. Jest tam skrzynka, do której można wrzucać datki, w zamian za selfie przed nią.
  • Budynek Friends: zdjęcia zewnętrzne zostały nakręcone tutaj: 90 Bedford St, New York, NY 10014. I wnętrze, też kręcone w studio.
  • Plac Waszyngtona: bardzo ładny, z wieloma artystami ulicznymi. Miejsce kręcenia filmu ” Kiedy Harry poznał Sally„. Warto też wybrać się do Columbus Park, gdzie zobaczysz setki ludzi grających w chińskie szachy.

To tyle na dzisiaj. Spotkamy się tutaj na resztę podróży