[2021] Przejście graniczne Czarnogóra – Albania : Autobus Podgorica – Shkodër – Tirana

Wczoraj wyjechaliśmy autobusem z Czarnogóry do Albanii i chcemy podzielić się z Wami opiniami na temat tego lądowego przejścia granicznego. Kupiliśmy bilety na Getbybus, ale godzina przyjazdu na tej stronie jest błędna (godzina odjazdu na szczęście była prawidłowa). Radzę kupić bilety na stronie busticket4.me, ponieważ rozkłady jazdy są bardziej dokładne.

Ta strona pobiera niewielką prowizję od zakupu biletów. Jeśli nie jesteś zbyt daleko od dworca autobusowego, kup bilety bezpośrednio tam, aby zaoszczędzić na prowizji.

Aby dostać się z Delta City na terminal autobusowy w Podgoricy, wzięliśmy po prostu taksówkę. 3,25€ na liczniku. Bardzo miły kierowca. Wczoraj był strajk kierowców autobusów, ale on zadzwonił do swoich kolegów, żeby upewnić się, że nasz autobus odjeżdża do Albanii.

Czarnogóra – Albania autobusem

Właśnie teraz (marzec 2021):

• istnieje tylko jeden minibus (12 miejsc siedzących) łączący Podgoricę z Shkodërem lub Tiraną
  • Musisz zapłacić 2€ za osobę na terminalu autobusowym w Podgoricy za opłatę serwisową (zapytaj w kasie dworca)
  • Brak dodatkowych opłat za bagaż
  • obramowanie jest podwójne. Tylko jeden policjant wsiada do autobusu i zadaje kilka pytań (po angielsku) w bardzo przyjazny sposób.
  • nie dostaliśmy pieczątek w paszportach ani za wyjazd z Czarnogóry, ani za wjazd do Albanii. Obawialiśmy się, że to niedopatrzenie, ale najwyraźniej to normalne 🙂
  • autobus odjeżdża o godz. 16.00 z terminalu autobusowego w Podgoricy (link Google Maps)
  • uważaj na postoje po drodze (Shkodër), musisz przypomnieć kierowcy, gdy zbliża się do Shkodër, bo zupełnie zapomniał, że dwóch pasażerów się tam zatrzymało
  • brak przerwy / postój na siku po drodze
  • dotarliśmy na czas, o 19:15 na dworzec autobusowy w Tiranie (link Google Maps)

Ograniczenia dotyczące Covid w Albanii (marzec 2021 r.)

W chwili obecnej Albania :

• brak badania PCR, brak badania antygenów, brak kwarantanny
  • od godziny 20.00 obowiązuje godzina policyjna, ale dostawy do domu są realizowane do północy: jedzenie można zamawiać przez aplikację Baboon
  • restauracje są otwarte do godziny 19.00

Informacje praktyczne

• przybyliśmy trochę za późno, aby wymienić resztę lub wypłacić pieniądze, ale nasz dostawca pizzy (wezwany przez nasz hotel) przyjął nasz banknot 10 euro. Nie wahał się wydać nam reszty w LEK, więc możliwe, że euro jest łatwo akceptowane.
  • 1000LEK = około 8€
  • Jeśli posiadasz międzynarodową kartę (Revolut, N26 lub Boursorama Ultim), wypłata pieniędzy z bankomatów jest darmowa (przynajmniej w przypadku bankomatów banku BKT, które łatwo rozpoznać po czerwonym kolorze)
  • W pozostałych przypadkach kantory są liczne. Wiele z nich nie pobiera prowizji, ale należy uważać na kurs wymiany walut.
  • W Tiranie najtańsze i najbardziej niezawodne taksówki to elektryczne Smart Taxi: https://www.facebook.com/smarttaxial/ można do nich zadzwonić pod numer 08007070. Nie ma potrzeby negocjowania ceny przed odjazdem, taksówki muszą mieć założony licznik.
  • Na temat kart SIM, zobacz artykuł JB tutaj.
  • W Albanii zaleca się picie wody z kranu. Jeśli zostaniesz kilka dni w tym samym miejscu, 10-litrowa butelka wody kosztuje mniej niż euro.

Bonus

Dworzec autobusowy w Podgoricy
Rozkłady jazdy autobusów z Podgoricy
Nasz minibus, którym podróżujemy na trasie Podgorica – Tirana
Bankomat banku BKT bez opłat za wypłatę.