Zamki w Dolinie Loary: Cheverny, Chissay & Clos Lucé – Car Road Trip po Francji #25

Po Marais Poitevin mieliśmy uczestniczyć w pokazie Cinéscénie w Puy du Fou, ale z powodu Covid nasze bilety zostały niestety anulowane, park honoruje tylko rezerwacje dokonane przez klientów zatrzymujących się w jednym z ich hoteli. Tak więc, zamiast spędzić kilka dni w Nantes, wracamy do Pays de la Loire, do rodziców JB.

Część 1: Dziennik podróży
Część 2: Porady praktyczne

Część 1: Podróż

Zamek Cheverny

W okolicy znajduje się wiele zamków, a my zwiedziliśmy już te najbardziej znane. Trudno jest wybrać inne słynne zamki do odwiedzenia, jest ich zbyt wiele i są zbyt piękne. Po wielu wahaniach odwiedzamy zamek Cheverny, będący w posiadaniu tej samej rodziny od ponad sześciu wieków.

Jest to model, który zainspirował Hergégo do stworzenia zamku Moulinsart w Tintinie. Moulinsart jest repliką zamku Cheverny, z którego usunięto dwa imponujące pawilony boczne. I nie ma żadnego wyjaśnienia, dlaczego akurat ten zamek został wybrany jako wzór. Może dlatego, że był to pierwszy zamek, który został otwarty dla publiczności w 1922 roku? Więc jest bardziej znany?

Moulinsart

Bilety można bez problemu kupić na miejscu. Jeśli chodzi o toalety, to te przy recepcji są nieczynne, ale te wewnątrz zamku (więc trzeba mieć bilet wstępu) są otwarte. Wspominam o tym, ponieważ niektórzy ludzie skarżą się na Google Maps, że musieli iść do publicznych toalet w ratuszu naprzeciwko.

Niestety nie czuję się najlepiej, więc zamek zwiedziliśmy bardzo szybko. Pozwolę Wam zobaczyć zdjęcia wnętrza: bardzo ruchliwe, ale też bardzo umeblowane. Mimo wszystko miło jest odwiedzić umeblowany zamek. Wszędzie są zdjęcia rodziny, to dziwne, bo wiadomo, że już tam nie mieszkają, ale wstawianie zdjęć tu i tam, żeby wyglądało, że „to francuski styl życia”? Zdarzają się bardzo niesmaczne konstrukcje z klocków Lego. Krótko mówiąc, jestem zdziwiony.

Przenosimy się do innej części zamku, gdzie odtworzono niektóre sceny z Tintina. Nie jest to też zbyt dobrze zrobione. Ponieważ plan budynku nie odpowiada komiksowi, więc przechodzimy z jednego pomieszczenia do drugiego, z jednego komiksu do drugiego, niekoniecznie czując się zanurzonym w komiksie. JB dobrze pamiętał tę wizytę sprzed około dwudziestu lat, kiedy był dzieckiem. Wydaje się, że wystawa Tintina nie ruszyła się od tamtego czasu, nie zestarzała się dobrze

Trafiamy do bud, w których trzymanych jest około 100 psów myśliwskich. Jest tabliczka, że są dobrze karmione, traktowane itp. ale jak się widzi ogromny ogród i maleńkie budy, to człowiek się zastanawia, dlaczego nie wypuszczają ich po prostu na ogród i czy właściciele mają serce. Poza tym, psy gończe co! Więc to już przeszłość. Jestem zdegustowany, że dałem im 17 funtów, aby kontynuowali swoje barbarzyńskie praktyki.

Próbujemy pojechać do centrum Amboise , ale nie sposób znaleźć miejsca parkingowego. Z ulgą odnajdujemy po drodze restaurację z dużym parkingiem: La Bonne étape. Kuchnia jest prosta, ale naprawdę dobra.

Chateau de Chissay

Nadal nie czuję się dobrze (bolesny okres, to nie Covid lol) i spieszymy się, aby udać się do zamku, w którym będziemy dziś spać: Chateau de Chissay.

Pokój nie jest dostępny od zaraz, ale można korzystać z ogrodów, basenu i piwnic troglodytów.

Tutaj Wifi prawie nie istnieje. Musisz być blisko recepcji, aby uzyskać trochę Internetu. Jest to zaskakujące, ale cóż, ściany muszą być zbyt grube, aby sieć mogła przejść. Nasz pokój jest bardzo mały, ale dobrze wyposażony, z prywatną łazienką, a nawet małym korytarzem z dwoma zabytkowymi krzesłami do schłodzenia się. Szczerze mówiąc, jest mniej luksusowy niż nasz pokój w Nontron.

Zabawnie jest myśleć, że śpisz w zamku.

Wieczorem zjedliśmy posiłek w hotelowej restauracji. Chcieli zagrać na karcie „gastronomicznej”, ale niestety, całość nie jest wystarczająco dopracowana, zawsze coś jest nie tak: za kwaśno, albo za mało przypraw. Często jest zbyt kwaśny, nawet do potraw, które absolutnie nie potrzebują kwasowości.

Le Clos Lucé

Następnego dnia odwiedziliśmy Clos Lucé. Mogliśmy kupić bilety online, ale nie ma zbyt wiele czekania, więc poszliśmy bez biletu. Istnieją wycieczki z przewodnikiem, ale my zdecydowaliśmy się na zwykłą wycieczkę z papierowym przewodnikiem, który został nam dostarczony. Wolę Clos Lucée od Cheverny, uważam, że wnętrze jest cieplejsze niż Cheverny. To właśnie tutaj Leonardo da Vinci spędził swoje ostatnie lata życia.

Punktem kulminacyjnym wizyty jest jego pracownia, skąpana w świetle. Widzimy też jego notatniki, narzędzia… jest to bardzo dobrze zrobione, wygląda to tak, jakby artysta właśnie wyszedł z pracowni.

Na piętrze poniżej znajduje się około dwudziestu wynalazków zaprojektowanych przez Leonarda da Vinci i odtworzonych przez IBM. Ze względu na Covid, trasa jest oznakowana, a zwiedzanie piwnic zajmuje dużo czasu. Jest to szczególnie irytujące, ponieważ wszystkie te modele widzieliśmy już w Mediolanie.

W pośpiechu opuszczamy piwnicę bez tlenu, aby naładować akumulatory w ogrodzie. Kładą dym i wszystko jest słodkie 🙂 Przypomina sfumato, technikę malarską Leonarda da Vinci, polegającą na nadawaniu przedmiotom nieprecyzyjnych konturów za pomocą glazur o gładkiej i przejrzystej fakturze.

W ogrodzie znajdują się również naturalnej wielkości wynalazki. Niektóre z nich naprawdę działają, inne są tylko w trybie „demo”.

Cóż, nie jest to najlepszy dziennik podróży w moim życiu, ale to wszystko, co jestem w stanie zapamiętać, kiedy nie czuję się dobrze 😀

Jedziemy do domu matki JB, gdzie spędzamy 4 noce. Niestety jest ona na wakacjach. Jest to dla nas okazja, aby ponownie zobaczyć tatę JB i naszych przyjaciół. Musimy już wracać do pracy, ale mamy jeszcze 2 dni na zwiedzanie (czas na powrót do Rouen, aby zwrócić samochód) przed wyjazdem do Rzymu.

Reszta naszej przygody jest tutaj

Przydatne linki

• Odwiedziny :
    • Château de Cheverny: zwiedzanie zamku i ogrodów + tajemnice Moulinsart 17€
    • Le Clos Lucé : zwiedzanie zamku i ogrodów : 17€ (link do rezerwacji)
  • Restauracja La Bonne Etape w Amboise : od 25€/osoba
  • Chateau de Chissay: 130€ za pokój dwuosobowy (link do rezerwacji)