Katedra w Amiens i Hortillonnages : Road Trip Francja #1

Wybierzmy się na 4 tygodniowy Road Trip po Francji! Aby znaleźć i śledzić wszystkie artykuły z tej podróży, możesz użyć wyszukiwania na blogu (road trip francja #) lub po prostu wejść do kategorii Francja tutaj

Część 1: Dziennik podróży
Część 2: Porady praktyczne

Część 1: Podróż

Dzień 1 Road Trip

Wynajem samochodów

Po raz kolejny, idziemy przez E.Leclerc do wynajęcia naszego samochodu na 4 tygodnie. Zaletą jest niewątpliwie cena. Mamy szczęście, że udało nam się znaleźć jeden dostępny podczas całego naszego okresu wakacyjnego, co nie zawsze jest łatwe. Ponadto, ten Leclerc znajduje się tuż obok Rouen. Więcej informacji tutaj

Niestety, jak na pierwszy dzień wakacji, błędy i nieszczęścia następują po sobie. Nasz przyjaciel A., który był na tyle uprzejmy, aby odebrać nas i wysadzić nas w Leclerc, uderzył w słup, który zdeformował jego zderzak podczas manewrowania. Zapomniałem iPhone’a w airbnb po tym, jak zostawiliśmy klucze i musiałem dzwonić do drzwi wszystkich sąsiadów, aby dostać się z powrotem do budynku. Kiedy przyjeżdżamy do Leclerc, powiedziano nam, że wyjedziemy z samochodem BEZ koła zapasowego, ponieważ ostatni najemca zwrócił samochód bez koła, a oni nie mieli czasu na znalezienie koła zapasowego.

Z dużym opóźnieniem opuszczamy więc Rouen dziś rano w palącym słońcu (między 39 a 41 stopni).

Ponadto, jest to trochę przyspieszony dzień, ponieważ ułożyłem sobie bardzo napięty harmonogram na pierwszy tydzień. Amiens to tylko krótki przystanek, aby dotrzeć do głównego celu podróży: regionu Szampanii, gdzie odbędziemy kilka degustacji i wizyt w piwnicach.

Katedra w Amiens

1h25 później dotarliśmy do Amiens. Od dawna chciałam odwiedzić katedrę w Amiens: Jest to największa katedra we Francji, wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Wewnątrz katedry płytki tworzą labirynt podobny do tego w Chartres. Podczas gdy dla nas labirynty są dziś uważane za zabawę, dla chrześcijan były one naładowane symboliką: wejściem Chrystusa na Kalwarię. Wierni podążali za nimi na kolanach jako pielgrzymka.

Koniecznie trzeba zobaczyć:

• płaczący anioł : rzeźba grobowca spopularyzowana w czasie I wojny światowej przez żołnierzy armii brytyjskiej, którzy rozesłali przedstawiające ją pocztówki po całym świecie.
  • labirynt: wykonany z marmuru na chodniku przed chórem, jego centrum stanowi kopia oryginału przechowywanego w muzeum
  • i ewentualnie wycieczka z przewodnikiem po wieżach katedry (należy zarezerwować z wyprzedzeniem, ze względu na Covid)

Wygląda na to, że katedra w Amiens została zbudowana na polu karczochów podarowanych przez ogrodników targowych hortillonnages.

Płaczący anioł

The Hortillonnages

Hortillonnages to obszar 300 hektarów, byłych bagien, które zostały zagospodarowane w celu stworzenia pól nadających się do wykorzystania w ogrodnictwie towarowym. W 15 wieku, miejsce to obejmowało ponad 1500 hektarów.

Aby przemieszczać się po działkach i dbać o nie, ogrodnicy wynaleźli łódź rogatą, której kształt został zaprojektowany tak, aby można było cumować na działkach bez uszkadzania brzegów (podniesiona i wydłużona końcówka), a jej rozmiar (do 10 metrów) pozwalał na załadunek do jednej tony produktów

Jeden stał się hortillonem z ojca na syna. Teraz pozostało już tylko około dziesięciu hortillonów. Ziemia jest podniesiona do tworzenia działek (łatwiejsze do opieki niż przez łódź). Nadal stosuje się tradycyjne metody, aby uniknąć stosowania nawozów sztucznych i pestycydów. Ziemia jest nawożona mułem zbieranym z kanałów. W każdą sobotę rano można zaopatrzyć się w warzywa i owoce na targu świeżych produktów na Quai Belu lub na targu na Place Gorlitz w piątek po południu. Można również udać się bezpośrednio do gospodarstwa Hortillonnages.

Mała przejażdżka łódką jest trochę za ciasno upakowana, ale wygląda świetnie. Wiele wyjazdów z Maison des Hortillonnages. Nie zrobiliśmy tego z powodu ograniczeń czasowych.

Ô Jardin

Jedyna restauracja w Hortillonnages znajduje się nad wodą i serwuje proste, ale świeże potrawy. Zarezerwowaliśmy stolik z tygodniowym wyprzedzeniem, aby upewnić się, że mamy stolik nad wodą, ale z powodu nieporozumienia dostaliśmy tylko stolik blisko wody. Ich tatar z łososia jest bardzo dobry.

Do restauracji można dojechać samochodem, nawet jeśli prowadząca do niej ścieżka wygląda na pieszą. Popełniliśmy błąd idąc wzdłuż kanału, ale widzieliśmy kilka samochodów przejeżdżających obok i nawet 4 miejsca parkingowe przed restauracją, więc nie popełnijcie tego samego błędu co my 😀 Po prostu kierujcie się Google Maps!

Z jednej wyspy na drugą

Nie mieliśmy okazji się tam zatrzymać, ale słyszeliśmy wiele dobrego o tych niezwykłych domkach z jednej wyspy na drugą w samym sercu Hortillonnages. Do Państwa dyspozycji są rowery, ale także wędki, zestaw do obserwacji ptaków oraz grill! Liczyć 120€ minimum i myśleć, aby zarezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Jeśli kabiny są pełne, można udać się do Domaine des Bruyères(link Booking), również bardzo uroczy, ale poza miastem.

Reszta naszej podróży jest tutaj