Koh Phangan (Tajlandia) – mały zakątek raju

Łódź Koh Tao – Koh Phangan spóźnia się. W porcie zawsze panuje bałagan, ludzie opuszczają Koh Tao, aby udać się do kilkunastu miejsc turystycznych, ale jakoś magicznie udaje się tym wszystkim ludziom wsiąść na łódź, która bezpiecznie dopływa do celu

Siedzimy na szczycie łódki, nasze włosy powiewają na wietrze. Trochę pada, jest wietrznie. Widzimy kilka bardzo groźnych chmur, które w końcu mają się trzymać z dala od Koh Phangan, naszego nowego raju

Część 1: Podróż

Po przyjeździe na wyspę Koh Phangan wsiadamy do mini busa (zwanego jeszcze taxi) za 200 bahtów/osoba (wygórowana cena przyznaję, ale nie mamy wyboru). Po drodze zobaczymy wiele plaż, ale wszystkie są płytkie. Trzeba przyznać, że wyspa ta dość mocno odczuwa skutki odpływu. Dzięki TripAdvisorowi zarezerwowaliśmy hotel z widokiem na ładną plażę bez tego typu problemów: Haad Son Resort

Woda na plaży Haad Son ma głębokość do łydek, ale hotelowa restauracja ma molo z widokiem na znacznie głębszy odcinek plaży

Przy okazji, ta restauracja jest bardzo znana, wielu turystów przyjeżdża tylko dla jej pięknego widoku, wielu hamaków i huśtawek, aby skoczyć z molo, nakarmić ryby… bez zajmowania pokoju w hotelu

JB i ja jesteśmy bardzo szczęśliwi, że mamy klimatyzowany pokój. Z różnych powodów; JB poparzył sobie wczoraj plecy podczas snorkelingu, dobrze, że jest cool. Cieszę się, że nie mam już komarów w pokoju, za dużo wycierpiałam przez ostatnie dni. Klimatyzacja nie zabija komarów, ale chłód mniej je przyciąga

Korzystam z faktu, że jest wietrznie (i mniej komarów), aby usiąść w hamaku na moim balkonie i oglądać najnowsze odcinki Gry o Tron z rozłożonymi nogami. Mam wspaniały widok z mojego balkonu, prawda?

Następnie skorzystałem z plaży i użyłem mojej nadmuchiwanej poduszki podróżnej jako boi. Chyba zdrzemnąłem się w ten sposób 20 minut w wodzie, to naprawdę przyjemne. Ta plaża (Haad Son) ma tę zaletę, że podoba się każdemu: 20m drobnego piasku, następnie 30m koralowców i ryb, a potem przyjemna głębokość i drobny piasek. Może zadowolić dzieci, dorosłych, plażowiczów, snorkelerów i pływaków. Na tej plaży znajdują się tylko dwa hotele, dzięki czemu wciąż zachowuje ona swoją dziką stronę. Jest on również osłonięty od wiatru i oferuje trochę cienia. To chyba moja ulubiona tajska plaża w tej chwili

Obiad i kolację jemy w słynnej restauracji hotelu, o którym opowiadałam Wam kilka chwil temu: restauracji Koh Raham. Wszystkie dania są dobre: sałatka z mango, smażony ryż, grillowany kurczak, skrzydełka z kurczaka, pad thai… A ceny są rozsądne (między 100 a 150 bahtów). Wieczorem cała restauracja oświetlona jest lampionami. Widziany z daleka, wygląda jak zaczarowany las

Hamaki i huśtawki są wszędzie, nawet przed barem. Widok zapiera dech w piersiach. Ta idylliczna sceneria sprawia, że jesteśmy jeszcze bardziej szczęśliwi: jesteśmy tacy szczęśliwi!

Jb przypomina mi, że dzisiaj widział znaki wskazujące na pokoje do wynajęcia za 300€/miesiąc niedaleko naszego hotelu. Według niego, możemy, gdy się tu osiedlimy, przyjechać do tej restauracji skuterem i spędzić poranek pracując. Do tego czasu znajdziemy skuteczniejszy preparat przeciw komarom, będziemy uważać, żeby wziąć apartament z klimatyzacją, a nawet będziemy w stanie wynająć taksówki, żeby zabrać naszych przyszłych stażystów na snorkeling

Uważam, że ta bardzo szczegółowa wizja naszego życia jako wytrwałych nomadów jest zbyt słodka. Przed nami jeszcze kilkanaście innych krajów do zwiedzenia, w tym Filipiny, gdzie mieszka wielu francuskich nomadów. Nie wspominając już o Laosie, który również jest rajem dla freelancerów, czy Wietnamie, gdzie JB jeszcze łatwiej będzie się osiedlić. Myślę, że decyzję będziemy mogli podjąć dopiero pod koniec naszej światowej trasy koncertowej

Aby zostać w Tajlandii, widziałam w przewodniku turystycznym ogłoszenia szkół „tajskiej kultury”, pozwalających osobom, które chcą zostać w Tajlandii, na posiadanie rocznej wizy. Nie wiem, czego ta szkoła uczy ludzi, ale w ogłoszeniu przedkłada się roczną wizę nad wiedzę zdobytą na koniec kursu

Dzień 2: Haad Yao

Z przerażeniem odkrywam, że ukąszenia, przez które cierpię na Koh Tao, nie są ukąszeniami komarów, ale pcheł. Są zbyt wyrównane, by być komarami. Na szczęście JB nie ucierpiał, mieliśmy pokój dwuosobowy w innym hotelu na Koh Tao. Jego łóżko mogło nie być zainfekowane

Jb pomaga mi wlać jak najgorętszą wodę na wszystkie moje ubrania, które następnego dnia pójdą do pralni. Teraz muszę spać w worku na mięso i codziennie myć go gorącą wodą, a także spryskiwać łóżko i siebie olejkiem cytronelowym. Mam poczucie bezradności i nadzieję, że nie przywiozę tego ze sobą na resztę naszej podróży po świecie

Małe wyszukiwanie z nazwą hotelu + pluskwy w Google wystarczy, aby zrozumieć, że połowa hoteli na Koh Tao, Koh Phangan, Koh Samui jest dotknięta przez pluskwy. Nawet te hotele za 400€/noc (bummer!). Od tej pory będziemy musieli najpierw sprawdzić w Google, potem dokładnie obejrzeć pokoje, a następnie regularnie myć torby i ubrania wrzątkiem

Żeby pomyśleć o innych rzeczach, idziemy na plażę obok, Haad Yao. Wspaniała to słowo, którego użyłabym do opisania tej plaży z białym piaskiem. Znowu woda jest głęboka tylko do kolan. Mam nadzieję, że pewnego dnia natrafimy na normalną plażę, na której będziemy mogli naprawdę popływać

Jemy tam lunch i idziemy do salonu masażu „Ratatouille” na środku plaży, bardzo znanego z tradycyjnych masaży. Usłyszenie szumu fal podczas masażu jest wyjątkowym przeżyciem. Dla tych, którzy wybiorą masaż olejowy, masażystki dają chustę, aby mogli się okryć. Myślę, że w pewnym momencie masażystka nadepnęła na moje biedne plecy, musiałam ją poprosić, żeby zeszła. Ale ale ale!!! Po masażu nadal czuję się bardzo dobrze

Podczas naszej krótkiej wycieczki do Haad Yao kilkakrotnie pada deszcz. Powiedziano nam, że w tej chwili słońce świeci tylko przez połowę dnia. Ranek był słoneczny, popołudnie będzie deszczowe

Uwaga, w większości hoteli w Haad Yao są też pluskwy. Wpisz nazwę hotelu + pluskwy w Google przed dokonaniem rezerwacji.

Dzień 3

Wypożyczamy skuter za 200 bahtów, żeby pojechać na inne plaże. Jazda jest bardzo łatwa i nikt nie pyta nas o prawo jazdy (którego nie mamy). Zostawiamy paszport, sprawdzamy stan skutera, płacimy 50 bahtów za butlę z gazem i ruszamy! Na wyspie jest kilka stacji benzynowych, ale osoby prywatne sprzedają benzynę w małych butelkach za 40 bahtów. Można je znaleźć co 50 m

Zaczynamy od plaży Chaloklum w północnej części wyspy. Słyszałam o nim wiele dobrego i chciałam zobaczyć go na własne oczy. Jest to rzeczywiście bardzo ładne: jest to wioska rybacka

Kontynuując trochę, dochodzimy do tej pięknej plaży z restauracjami sprzedającymi owoce morza na grillu. Woda jest przezroczysta, plaża tutaj jest głębsza niż wszystkie inne, bez małych kamieni, które ranią, piasek drobny i biały

Należy jednak uważać na pchły piaskowe i wcześniej zastosować krem odstraszający owady.

Obok znajdują się małe restauracje, apteka, supermarket… Krótko mówiąc, kiedy droga zostanie przebudowana, to raczej tutaj będziemy mieszkać (jeśli osiedlimy się w Tajlandii)

Wracamy po naszych krokach, by odkryć Salad Beach, 3 minuty przed tym, jak spada na nas ulewny deszcz. Wygląda na to, że chmury są daleko, ale kelnerzy są doświadczeni i proszą wszystkich klientów, aby weszli do środka, zanim stoły i krzesła polecą we wszystkich kierunkach. Udało mi się szybko zanurzyć w nim stopy. Woda jest głęboka, ale jest tam dużo koralowców i skał -> nadaje się do snorkelingu

Tutaj, aby dotrzeć na plażę (która pozostaje publiczna), często trzeba przejść przez ogród ośrodków wypoczynkowych. Dzięki temu możemy odwiedzić najdroższe kurorty nie płacąc za to ani grosza. Jeśli nam się spodoba, możemy zamówić kokosa w ich restauracji z widokiem na plażę. Miejsca zarezerwowane tylko dla klientów ośrodka, takie jak basen, hamak, transat, prywatne drogi… będą wyraźnie oznaczone. Jeśli chcesz korzystać z basenu w hotelu, możesz zapłacić od 200 do 300 bahtów za osobę

Wracamy do naszego hotelu. Na balkonie pojawia się papuga. Myślę, że to takie słodkie, dopóki nie zje guzika z mojej suszącej się koszuli. Jestem tak urażony! Dobra wiadomość jest taka, że nie na darmo zabrałam ze sobą zestaw do szycia

Skuterem udajemy się do centrum miasta. Po drodze czekają na nas piękne krajobrazy. Zobaczymy też wiele znaków „Dom do wynajęcia”

Jest tam mały rynek, gdzie można znaleźć wszystko, aby dobrze i tanio zjeść

Porady

• Myślę, że najlepszym planem będzie wynajęcie pokoju blisko centrum (300 baht/dzień), skutera (200 baht/dzień) i jeżdżenie od jednej plaży do drugiej (wyspa jest mała). To będzie tańsze niż płacenie za pokój w hotelu blisko plaży (1400 bahtów)
  • Jeśli wolisz kurorty, musisz wybrać odpowiednią plażę. Większość wód jest płytka (do kostek) i nie pozwala na pływanie. Radzę Ci Chaloklum lub Haad Son. Dodatkowo hotele przy tych plażach nie są zbyt znane, obsługa będzie lepsza niż w hotelach przy popularnych plażach jak Haad Rin, Haad Yao
  • Wpisz nazwę hotelu + pluskwy w Google, aby zawczasu uniknąć hoteli z pluskwami
  • Jest tu dużo pcheł piaskowych, dlatego przed wyjściem na plażę należy zastosować krem odstraszający owady
  • Kiedy wynajmujesz skutery, przejdź przez hotel zamiast, który można zaufać więcej do pozostawienia paszportu.
  • Nie brakuje tu bankomatów, ale kantory wymiany pieniędzy są dostępne tylko w centrum miasta
  • Niektóre hotele pobierają dodatkowe opłaty podczas pełni księżyca, zapytaj wcześniej