Koh Tao (Tajlandia) – raj dla miłośników snorkelingu

Podróż z Bangkoku do Koh Tao trwa 11 godzin, wliczając w to czas oczekiwania. Na dworcu czekamy godzinę na nasz nocny autobus, nie przejmując się zbytnio, bo pada deszcz i opóźnienie jest do przewidzenia. Jednak organizacja nie jest bynajmniej ich mocną stroną. Musimy wypytać kilka osób, aby dowiedzieć się, którym autobusem jechać

Bilet, który mamy to bilet all inclusive: autobus do Chumphorn + łódź na Koh Tao. Autobus odjeżdża z Bangkoku o 20:00 z jednym przystankiem o północy. Jest bardzo wygodnie, cicho, ale bardzo zimno (klimatyzacja w Azji to zawsze duży problem). Na szczęście wyciągnęliśmy nasze polary. O 4:30 budzi nas bardzo nieprzyjemny tajski głos mówiący, że osoby jadące na Koh Tao muszą tam wysiąść, teraz, natychmiast. Bez JB przegapiłbym ten przystanek. Wszyscy wpadamy do biura firmy żeglarskiej, zdając sobie sprawę, że następny statek odpływa dopiero o 7 rano

Na wpół martwi, staramy się jak możemy nie spać i oglądamy niezbyt dobry film w telewizji

Łódź odpływa o 7 rano, a dotarcie na Koh Tao zajmie 2h45. Wszyscy są tak zmęczeni, że sen jest na porządku dziennym i nikt nie widzi upływu czasu. To dość zabawne widzieć twarze ludzi, którzy mało śpią: ciemne kręgi pod oczami, czerwone oczy, bułki tworzące się na głowach, które tak ładnie wyglądały dzień wcześniej

Przyszedł jakiś pan, żeby zobaczyć wszystkich i zapytał, czy zarezerwowaliśmy hotel. Mówi nam, że nasz hotel odbierze nas za darmo. Dobra wiadomość!

Kiedy wysiadamy z łodzi, rozumiemy, że hotele oferujące pick up, takie jak nasz, wysyłają ludzi po gości za każdym razem, kiedy przypływa łódź. A ponieważ nie wiedzą dokładnie, o której godzinie przypłyną, muszą poczekać, aż wszyscy goście zejdą z łodzi, aby ją opuścić. Co za strata energii!

Przyjechawszy do hotelu, postanawiamy od razu skorzystać z basenu, plaży i Zatoki Tajlandzkiej

Odkryjemy jednak plażę, na której piasek nie jest tak drobny. Jest tam mnóstwo martwych korali i małych kamieni. Snorkeling jest najbardziej odpowiednim zajęciem. Niestety, nie lubię snorkelingu. Trzymam się więc blisko płycizny, gdzie można zobaczyć kilka ryb gołym okiem. Od czasu do czasu latająca ryba wykonuje duży skok i odstrasza małe rybki w pobliżu mnie

Co do JB, radzi sobie bardzo dobrze, wypożycza nawet płetwy, aby móc pływać dalej. Zobaczy większe ryby, ale nic więcej

Jemy w hotelowej restauracji i znowu pływamy. Korzystam z basenu, który jest bardzo głęboki (2m95) – jest on głęboki, aby ułatwić naukę nurkowania

Pomimo tego, że plaża nie jest tak niebiańska jak myślałam, jestem bardzo zadowolona, że jestem w tak miłym hotelu z prywatną plażą, oknami przeciw komarom i mogę cieszyć się gorącym i obfitym prysznicem tak jak lubię. Za 35€/noc, nie będziemy narzekać

Dodam tylko jako kryterium przy następnym wyborze hoteli: „drobny piasek”, nawet jeśli oznacza to konieczność przejścia kawałka drogi. A także „nie za bardzo na uboczu”, żeby nie być zdanym wyłącznie na hotelową restaurację

Pytając dowiaduję się, że na wyspie są inne plaże, które bardziej nadają się do pływania (bez koralowców i kamieni, z drobnym piaskiem). Możemy pojechać tam jutro hotelowym busem. Bonus: ta plaża jest blisko do centrum miasta, możemy jeść na ulicy

JB uwielbia tego typu idylliczne otoczenie i mówi mi, że możemy wynająć apartament niedaleko plaży za 120€/miesiąc. To jest marzenie!

Dzień 2: Chalok Baan Kao

Płatnym hotelowym busem udajemy się na plażę Chalok Baan Kao, gdzie woda, przejrzysta, nie przekracza kolan

13876685_308849282791676_7309358787237540172_n 13912438_308849509458320_1970323733624550135_n img_2627.jpg
Ta plaża jest zdecydowanie bardziej zgodna z moim wyobrażeniem o tajskich plażach. Można godzinami siedzieć na paskach piasku w środku, gdzie woda sięga tylko do kostek. Piasek jest trochę rozsypany z otoczakami i kamieniami, trzeba uważać gdzie stawia się stopy, ale jest to idealna plaża dla dzieci (i dorosłych). Jednak plaża ta nie nadaje się zbytnio do opalania w stylu europejskim, ponieważ jest tam dużo mrówek. Lepiej jest położyć się w wodzie i opalać się

Na skraju plaży znajduje się roślina bardzo ceniona przez motyle. Wokół tej rośliny zawsze krąży około pięćdziesięciu motyli. To jest bardzo ładne!

Stanowiska do masażu znajdują się wzdłuż plaży, widać 2 lub 3 łóżka obok siebie, bez zasłon, więc jeśli dostaniesz masaż, to jest on na pełnym widoku wszystkich. Podobno tak jest na prawie wszystkich plażach (a nawet w hotelach)

Zastanawiamy się, czy nie zarezerwować tu kilku nocy. Opinie na Tripadvisor nie zachęcają nas, miejsce jest chyba zbyt turystyczne. W końcu dobrym planem było przespać się w naszym super hotelu i przyjechać na tego typu plażę w trybie „gościnnym”

Liczne bary i restauracje wzdłuż plaży są bardzo dobre i niedrogie. Można się prawie położyć i patrzeć na ocean. JB nie rozumie, dlaczego cały czas jem, wyjaśniłam mu koncepcję (Tajowie, Wietnamczycy… no cóż Azjaci, mają z łatwością 6 posiłków dziennie, są potrawy stworzone specjalnie do podjadania), ale on uważa, że to jest złe dla zdrowia. Korzystam z tego, że nie mamy nic do roboty na plaży, żeby jeść co dwie godziny

13895214_308849482791656_1234647555334904049_n 13920614_308849486124989_2674577104292144870_n

Korzystając z obecności cywilizacji (nasz hotel znajduje się w miejscu nieco poza miastem) robimy zakupy, strzyżemy się (bardzo udane strzyżenie swoją drogą) i kupujemy bilety na łódź na Koh Phangan

Właścicielka biura podróży jest bardzo miła, właśnie kupiła sobie bubble tea nie wiem gdzie. Pomimo moich 6 posiłków, naprawdę chcę kupić jej bubble tea w zamian za moją rezerwację łodzi z nią lol

W 7 eleven (supermarket) znajduję wiele rzeczy w miniaturowych lub podróżnych rozmiarach. Wszyscy, którzy podróżują po Azji wiedzą, że szampony o małych rozmiarach (1ml) są wszędzie w sprzedaży. Cóż, w Tajlandii miniatury są używane nie tylko do szamponów, ale także do pielęgnacji włosów, kremów nawilżających, kremów do opalania..

Transfer z hotelu przychodzi szukać nas o 5:30 pm, jeden siada z tyłu pick up jak zwykle. Po drodze spotkamy wielu turystów na skuterach, bez butów i sandałów, niosących tylko strój kąpielowy (i ewentualnie ręcznik plażowy). Dobre życie!

Spędzamy sporą część wieczoru na szukaniu hotelu dla naszego następnego celu: Koh Phangan, wyspy obok. Teraz, kiedy już wiemy, czego chcemy (ładna plaża z drobnym piaskiem, ale mniej lub bardziej głęboka, hotel z basenem, tani), zadanie staje się o wiele trudniejsze. W końcu wybieramy plażę o nazwie „Haad Son”

Dzień 3: Snorkeling dla JB

(ta część jest autorstwa JB) Po przetestowaniu małego snorkelingu na plaży naszego hotelu, decyduję się zarezerwować cały dzień snorkelingu z agencją Oxygen Tour za 600 bahtów (15 euro). Jeśli chodzi o Anh, to spędzi ona dzień w hotelu, oglądając Grę o Tron, pływając, korzystając z masażu i będąc zjadaną przez komary (uwaga: później zrozumiemy, że to tak naprawdę pająki)

20160806_082058

Odbiera mnie pickup i wysadza w porcie na Koh Tao. Podejrzewałam to po przeczytaniu opinii na Tripadvisor: to trochę fabryka turystów, bo musi nas być około 50 osób na tej wycieczce. Z nostalgią wspominam mój półdniowy wypad na snorkeling w Key West (USA) w październiku zeszłego roku: było nas 6 osób + 3 członków załogi

Jest to jednak dobrze zorganizowane, każdy z nas dostaje bransoletkę z literą i numerem, dla mnie będzie to G13. Dystrybucja masek i fajki do nurkowania. Mała niespodzianka: brak płetw, a szkoda jak na dzień snorkelingu. W ostatecznym rozrachunku nie będzie mi to przeszkadzać i nie będzie mnie ograniczać pod względem odległości eksploracji

Wybierzmy się na dzień na morzu, gdzie opłyniemy Koh Tao i zrobimy 4 przystanki na nurkowanie: Shark Bay, Aow Leuk, Hin Hong Bay, Mongo Bay. Pogoda jest bardzo ładna, a krajobrazy są absolutnie przepiękne. Po drodze, z pewną zazdrością odkrywam wiele taksówek z 4 lub 5 osobami w środku uprawiającymi snorkeling, o wiele ładniejszych niż moja duża łódź z ponad 50 turystami. Czytałem na blogu, że dzień taxi boat kosztuje 2000 bahtów, jeśli jesteś co najmniej 3 lub 4, to naprawdę warto zapłacić. Na pokładzie dostępne są owoce: jest to bardzo doceniane, ponieważ przed wyjazdem uprawiałam jogging i nie jadłam śniadania

Robimy nasz pierwszy przystanek. Druga mała niespodzianka: brak instruktażu bezpieczeństwa, brak instrukcji dotyczących ochrony środowiska (np. nie dotykaj koralowców), brak kamizelek ratunkowych, jest open bar!

Ci na górze łodzi mogą skakać z deski do nurkowania, robi to wrażenie, ale tak jest o wiele przyjemniej, ja jestem druga w wodzie. Później dowiedziałem się, że można poprosić o kamizelkę ratunkową, ale jest to naprawdę opcjonalne. Zacząłem smakować przyjemność bycia lekkim, więc obejdę się bez niego

a

Jestem naprawdę początkująca w snorkelingu, ponieważ jest to dopiero moje drugie znaczące doświadczenie, ale uwielbiam to! Podwodny świat jest jak nic, co zwykliśmy oglądać. Woda jest bardzo dobra, koralowce są piękne, jest wiele ryb

Każdy postój trwa około 30 minut. Za każdym razem, gdy wracamy na łódź, pracownik zapisuje numer naszej bransoletki, aby upewnić się, że o nikim nie zapomnieliśmy przed wypłynięciem..

Po drugim postoju czas na obiad: ryż + kurczak + jajko sadzone. Mamy wybór między „pikantne” a „nie pikantne”. Oczywiście wybieram „nie pikantne”, ale zmieniam zdanie, gdy słyszę, jak szef kuchni mówi, że jest „bardzo mało pikantne”. Błąd: dla mnie jest oczywiście o wiele za ostry. Po prawie dwóch miesiącach spędzonych w Indiach, Nepalu i Tajlandii, jak można jeszcze dać się nabrać?

Przystanki następują po sobie i zawsze przyjemnie jest wskoczyć do wody, aby odkryć podwodne bogactwo. Nie widziałem jednak żadnych spektakularnych ryb (widziałem barakudę na Key West). Mała magiczna chwila: nagle natknąłem się na ławicę kilkuset (tysięcy?) ryb. Imponujące!

bWykorzystuję też ten dzień na doskonalenie techniki: pływanie bez nadmiernego zmęczenia, schodzenie na bezdechu i opróżnianie wody z fajki przy jednoczesnym wydechu, ..

Po 4 postojach na nurkowanie, zrobimy sobie półtoragodzinną przerwę na rajskiej wyspie Koh Nang Yuan. To w rzeczywistości nie jedna, ale 3 wyspy połączone piaszczystą łachą, jest pięknie!

Niestety, Koh Nang Yuan jest zagrożone z powodu… zniknięcia piasku! Aby spróbować ograniczyć to zjawisko, wstęp na wyspę jest płatny (100 bahtów), zabronione jest kładzenie ręcznika na ziemi (trzeba używać leżaka), zabronione są plastikowe butelki, … Przed wyjazdem trzeba nawet zanurzyć stopy w basenie, aby nie wyjść z piaskiem przyklejonym do palców!

Pomimo tych środków ostrożności, nie powstrzymuje to niektórych idiotów od używania ręcznika do leżenia na plaży i rzucania wszędzie pustych butelek… Nie możemy nawet dać im domniemania niewiedzy, ponieważ znaki wyjaśniające zasady są widoczne wszędzie i są przetłumaczone na 6 języków! Niestety, masowa turystyka nie wydaje się być zgodna z ochroną środowiska. Nie mamy żadnych lekcji do udzielenia, ponieważ daleko nam do bycia dobrym przykładem latając dookoła świata w generatorze hiper CO2..

Wykorzystuję ten moment na wyspie, aby wejść na szczyt i podziwiać zapierający dech w piersiach widok, spektakularny!

Dzień się skończył i czas wracać. Ponownie, jest to dobrze zorganizowane, ponieważ kierowcy czekają, aby zabrać nas z powrotem do naszych hoteli. Litera na mojej bransoletce to G, więc muszę podążać za kierowcą ze znakiem G, który zabierze mnie we właściwe miejsce

W drodze powrotnej do domu uświadamiam sobie, że chyba nie nałożyłam wystarczającej ilości kremu do opalania (a nie jest łatwo samemu rozsmarować go na plecach): jestem spalona do cna i to boli! Jeśli zobaczysz mnie w ciągu najbliższych kilku dni, nie dawaj mi przyjacielskiego poklepania po plecach!

Porady

• Zapytaj o plaże, ich położenie, specyfikę, głębokość… Przed wyborem hotelu
  • Pomyśl o wypłaceniu dużej ilości pieniędzy przed przyjazdem, jeśli zatrzymasz się w hotelu poza miastem, nie będzie bankomatu obok
  • Zanim weźmiesz taksówkę do portu, popytaj, może Twój hotel ma darmową usługę odbioru
  • Zabrać dużo kremu do opalania i ostrożność w przypadku oparzeń (nie tak jak JB)
  • Unikaj słońca między godziną 10 a 16:30
  • Wpisz nazwę hotelu + pluskwy w Google przed wybraniem hotelu. Sprawdź łóżko i pokój, nawet w bardzo drogim hotelu