Agra (Indie) – i wspaniałość Tadż Mahal

Dziś jest ten wielki dzień. Podjeżdżamy pod Taj Mahal naszym pociągiem Jaipur – Agra o 7 rano

Część 1: Podróż

Część 1: Dziennik podróży Agra, Taj Mahal, Fatekpur Sikri

Dzień 1: Jaipur -> Agra -> Agra Fort

Trudno się obudzić o 5 rano. Po wypiciu zbyt dużej ilości herbaty prawie nie spałem całą noc. Dręczę osobę, która wpadła na pomysł tak wczesnego pociągu. To byłem ja! Ja też nie rozumiem dlaczego nam to zrobiłam 🙂 jeśli dobrze pamiętam, to jest to „próba” przed jutrzejszą pobudką o świcie do Taj Mahal

Z hotelu na dworzec kolejowy w Jaipurze idziemy pieszo, prawie w błocie (w nocy padało), wśród świń, psów i krów, które grzebią w śmieciach. Cóż, śmieci to duże słowo, bo wszystko wyrzuca się na ulicę. Zaletą jest to, że budzi Cię natychmiast

Bez problemu znajdujemy peron i właściwy pociąg. Jeśli 3 z 4 pociągów dziś rano wydają się spóźnione, nasz jest na czas. Tym razem bierzemy klasę AC chair (krzesło z klimatyzacją jak w pociągu we Francji). Jest przestronny, bardzo zimny z wliczonym śniadaniem (herbata z mlekiem i ciastkami) i obiadem (coś wegetariańskiego)

W całym wagonie jest tylko 8 miejsc, które tworzą dwa kwadraty i jak szczęście chciało, jest to miejsce dla JB. JB nie znosi tych placów w TGV we Francji, bo nie może rozprostować nóg. Czy to we Francji, Szwajcarii, Belgii czy Indiach, prawie zawsze mu się to przytrafia lol :’) mamy dwa kolejne numery krzeseł, ale kończymy 2m od siebie

W pewnym momencie podchodzi dwóch facetów z wieńcami pod JB i zaczynają kłaść wieńce wszędzie, na krzesłach, pod walizkami. Początkowo myśleliśmy, że to wymuszona sprzedaż, że to musi być jakiś nowy przekręt, którego Lonely Planet jeszcze nie wymieniło, jak fałszywi księża, którzy błogosławią w świątyniach i każą płacić. Myśleliśmy, że walizka „pobłogosławiona” wieńcami kwiatów też będzie opodatkowana

A potem 😆 zdajemy sobie sprawę, kiedy pociąg odjeżdża, że ci dwaj faceci są po prostu krewnymi dwóch innych podróżujących facetów, a wieńce są umieszczone wokół ich krzeseł i wagonu tylko po to, by życzyć im bezpiecznej podróży. MDR

Po 10 dniach ciągłego nagabywania, teraz wszędzie widzimy zło. Nie dobrze, nie dobrze!

Przyjazd na stację Agra Fort jest chaotyczny. JB negocjuje rikszę, bo nie ma tu biura riksz prepaidowych jak na innych stacjach. 150 rupii później (nie negocjowaliśmy zbyt dobrze), docieramy do schroniska młodzieżowego. Opinie w internecie są bardzo dobre, ale mamy więcej niż wątpliwości co do czystości tego miejsca. Oboje wyjmujemy torbę z mięsem po raz pierwszy w Indiach. Na szczęście jedzenie jest dobre, obsługa bardzo wyluzowana (w trybie peace & love), urocza i jest bardzo blisko wejścia do Taj Mahal. Gdybyśmy mieli zrobić to jeszcze raz, szczerze mówiąc wybralibyśmy ten sam hostel. Lokalizacja, bezkonkurencyjna cena (8 € za nas dwoje) i czystość naczyń (bardzo ważna zwłaszcza w Agrze) z nawiązką rekompensują resztę. Jest dość dobrze urządzone: wszędzie na ścianach są rysunki, cytaty

Popołudnie spędzamy na odzyskaniu snu przed wizytą w forcie Agra tuż przed zachodem słońca. Uwielbiam ten fort, z którego można zobaczyć Taj Mahal z daleka. Jak zwykle przewodnicy mówią nam, że się zgubimy i bez nich nic nie zrozumiemy. Ale w rzeczywistości opowiadają to samo, co jest napisane w Lonely Planet

Znajduje się tu pałac z czerwonego piaskowca, oraz dwa pałace z białego marmuru (jeden z nich jest zamknięty dla zwiedzających z powodu prowadzonych prac). My oczywiście wolimy marmurowy pałac. Wizytę kończy ogromna publiczna sala widowiskowa z widokiem na ładny ogród. Tuż przed nim facet sprzedaje turystom marchewki, którymi można karmić wiewiórki

13549514_217881588610843_1525383155_n

Pijemy drinka na tarasie hotelu naprzeciwko (Taj Resorts), gdzie widzimy ostatnie światło dnia rozprzestrzeniające się nad kopułami Taj Mahal. Spektakl wydaje się nierealny. Po latach marzeń/życzeń/co by było gdyby? i miesiącach planowania, nigdy nie byliśmy tak blisko tego cudu

Następnie jemy obiad w schronisku i gramy w kilka gier UNO z personelem. Jeden z nich pokazuje nam prace w toku i podgląd widoku, jaki będą mieli z Taj Mahal, gdy prace zostaną zakończone. Mam wrażenie, że będzie to jeden z najlepszych hosteli w mieście (no, jak już rozwiążą swoje problemy z czystością, brakiem wody i prądu…)

Dzień 2: Taj Mahal -> Fatehpur Sikri

Znowu pobudka o 5 rano. Dobre dziesięć minut zajmuje mi uświadomienie sobie, gdzie jestem i co zamierzam zrobić. Wychodzimy, aby uzyskać bilety na Taj Mahal w południowo-wschodniej biletu licznika

JB zranił się w piętę, uderzając stopą o drzwi hotelu i obficie krwawił. Na szczęście nasza apteczka jest całkiem kompletna

Przy kasie biletowej dają nam po butelce wody i coś do przykrycia butów. Cóż, to tylko dla zagranicznych turystów, hinduscy turyści płacą 10 razy mniej i nie mają prawa do niczego (w Indiach systematycznie obowiązuje stawka dla Hindusów i stawka dla obcokrajowców w miejscach turystycznych)

Od kasownika do wejścia do Taj Mahal jest jeszcze 1km. Aby uchronić Tadż Mal przed pyłem, tylko pojazdy nie emitujące zanieczyszczeń mogą wjeżdżać do 500m od Tadż Mahal. Pojazdy zanieczyszczające środowisko: do 1 km. W rzeczywistości mieszkańcy nadal podróżują na motocyklach (dość zanieczyszczających środowisko), trąbiąc przy tym klaksonami

Mała chwila wzruszenia, gdy widzimy Taj Mal przez wielkie drzwi wejściowe (Taj Mahal jest powoli odsłaniany przed zwiedzającymi, najpierw biały marmurowy środek, potem minarety, a następnie cały ogród). Jest naprawdę bardzo piękny, bardzo duży, imponujący. Czasami jesteśmy rozczarowani, gdy odkrywamy zabytki „w realu” po obejrzeniu ich na zdjęciach, nie jest tak wcale w przypadku Taj Mahal. Żaden inny zabytek, który odwiedziliśmy nie może konkurować z jego pięknem. Dwa ozdobne minarety z przodu są w budowie, co trochę psuje zdjęcia. Ale cieszymy się, że to tylko minarety, a nie główne mauzoleum

Mimo wczesnej pory, ludzi jest już sporo. Nie jestem jedyną osobą, która ubiera się dziś do Taj Mahal. Wielu obcokrajowców przebiera się w pendżabskie lub sari, aby zrobić sobie ładne zdjęcie.image

Fontanna i ogrody w środku są niedostępne dla zwiedzających. Pomiędzy wejściem do ogrodu a Tadż Mahal znajduje się marmurowa platforma z kilkoma marmurowymi ławkami

Aby dostać się na platformę prowadzącą do mauzoleum, idziemy małymi, dobrze ukrytymi schodkami, albo boso, albo w podarowanych nam wcześniej nakładkach na buty. Po obu stronach mauzoleum, po lewej stronie widzimy meczet (nadal używany), a po prawej identyczny budynek (co tylko zapewnia symetrię miejsca)

img_1565.jpg img_1587.jpg

Wejście do mauzoleum zdobią kaligrafie fragmentów Koranu, wykonane w czarnym marmurze (wspaniałe), kwiaty wykonane z kamieni zwykłych lub półszlachetnych, duże rzeźbione płyty marmurowe, wzory stworzone z nałożonych na siebie kamieni o różnych kolorach. Krótko mówiąc, drobiazgowa praca rzemieślnicza, jakiej nie powstydziłby się dzisiejszy człowiek

Wewnątrz obowiązuje zakaz robienia zdjęć. Jest bardzo ciemno. W przeciwieństwie do grobowca Humayuna, oba grobowce są tu otoczone ażurowymi marmurowymi ścianami (w kształcie ośmiokąta). Główny grobowiec znajduje się w środku (Taj Mahal został zbudowany dla Mumtaz Mahal, trzeciej żony cesarza Shah Jahan. Zmarła przy porodzie ich 14. dziecka). Grobowiec jej męża znajduje się tuż obok, całkowicie zaburzając symetrię tego miejsca. Według legendy planował zbudować dla siebie identyczny czarny Tadż Mahal po drugiej stronie rzeki, ale został zdetronizowany przez własnego syna. Spędził 8 lat w więzieniu w forcie Agra, gdzie z daleka mógł śledzić budowę Tadż Mahal dla swojej ukochanej

Podobnie jak inne grobowce Mughal, wszystkie pokoje są ośmiokątne w kształcie. Kształt ten uzyskuje się z dwóch kwadratów i koła. Jest to bardzo symboliczne, ponieważ reprezentuje przecięcie się bóstwa (koło) i świata ziemskiego (kwadrat), bardzo symboliczny kształt dla mauzoleum. Według niektórych specjalistów fakt, że grobowce takie jak Tadż Mahal mają tak mało przejść, umożliwiłby narzucanie poglądów zwiedzającym. W ten sposób będą widzieć tylko główny budynek

Wizyta jest niezwykle przyjemna, ale czujemy nadchodzący upał, mimo że jest dopiero 7:30. Jesteśmy zadowoleni, aby wrócić, jak wszyscy inni, aby zjeść śniadanie w hostelu i pominąć Taj muzeum po obu stronach ogrodu, który otwiera się tylko o 9 rano

Następnie spędziliśmy popołudnie w Fatekpur Sikri (wynajęliśmy taksówkę na popołudnie). Strona jest ładna, ale nie wiele więcej, jak odwiedziliśmy zbyt wiele pałaców i fortów w ciągu tych 10 dni, aby być zaskoczony teraz. Indyjskie jedzenie też zaczyna nas nudzić. Oznacza to, że musimy opuścić Radżastan i zobaczyć inne regiony. Dobre wyczucie czasu, jutro wyjeżdżamy z Agry do Khajuraho

img_1610.jpg img_1616.jpg

Dwaj młodzi chłopcy, którzy prowadzą sklepy swoich mam w pobliżu naszego hostelu, są nami bardzo zainteresowani, a szczególnie moim japońskim wachlarzem. Proponują mi, żebym sprzedał im to za 5 rupii i zadają mnóstwo pytań (gdzie to kupiłeś? za ile?). Zrobiłem więc dwa miniaturowe wentylatory z papieru A4 i taśmy (kolejny model). Kiedy oferujemy im wachlarze (naprawdę brzydkie, przepraszam), wyglądają na bardzo szczęśliwych. Jeden z nich w ramach podziękowania częstuje nas dwoma cukierkami. To jest naprawdę urocze

Cały wieczór spędzamy grając w karty z obsługą hostelu. Są bardzo fajne. Widząc, że w grze nie ma kart, jeden z nich poszedł kupić nową talię kart tylko po to, by pokazać nam zasady gry w Indian (bardzo skomplikowane, z mnóstwem sztuczek i obliczeń, które trzeba znać, by drużyna wygrała)

W ten sposób nie zarobią pieniędzy. Schronisko oferuje kilka usług: butelki z wodą, obiad, pralnia, … Później zauważymy, że nie zapisują wszystkiego, co kupujemy, musimy ponownie sprawdzić rachunek i powiedzieć, czego brakuje. Są naprawdę w trybie peace and love (poza tym na jednej ze ścian jest wielki rysunek Boba Marleya), a my czujemy się z nimi tak dobrze, że mimo mojego legendarnego stresu związanego z czystością, jestem bardzo szczęśliwa, że tu jestem

Dzień 3: Odpoczynek

Spędzamy pół dnia w hotelu w pobliżu stacji Agra Cantt, czekając na nasz pociąg o 11pm. Obiad jemy na targu obok, ta część miasta nie jest turystyczna, jesteśmy obserwowani bardziej niż zwykle przez miejscowych i korzystamy z lokalnych cen (10 rupii tu i tam) w bui bui. Z wyjątkiem jednego z nich, który żąda od nas 110 rupii za gotowe danie i który wyjdzie z tego z dwa razy mniejszą sumą, nie powinniśmy być brani za turystów! (Cóż… W rzeczywistości… Tak…). Widząc JB jedzącego smażony makaron, kilka osób zatrzymuje się, aby zapytać go, czy wie jak jeść pikantny lol

Każdy z nas bierze po szklance soku z trzciny cukrowej. Sok jest bardzo świeży, mimo że sprzedawca pisze, że „bez lodu”. JB jest trochę zdenerwowany pomysłem, że będzie cięty świeżą, niefiltrowaną wodą, ale to zbyt kuszące, ryzykujemy (sprzęt wydaje się bardzo czysty). Ostatecznie wszystko poszło dobrze, ale nie zrobimy tego ponownie, zwłaszcza nie przed nocnym pociągiem

23:10: Wyjazd do Khajuraho, znanego z świątyń z erotycznymi rzeźbami. Nasz wagon jest na końcu peronu, pociąg zatrzymuje się tylko 5 minut, my biegniemy niestrudzenie (zmuszeni, bo wagony się nie komunikują). W końcu docieramy do naszego samochodu na 1 minutę przed odjazdem. Wszystkie te lata biegania za paryskim metrem w końcu się opłaciły

Jak dojechać

Z Jaipuru do Agra Fort kursuje dzienny pociąg w ciągu 3 godzin
Z Delhi wczesnym rankiem kursuje pociąg do Agra Fort w ciągu 6 godzin, ale biura podróży zawsze będą próbowały przekonać Cię, że nie ma już biletów i że zamiast tego powinieneś wziąć kierowcę. Sprawdź na cleartrip.com, czy tak nie jest (podczas wyszukiwania na Cleartrip musisz podać nazwę stacji, a nie tylko nazwę miasta). Najbliższa stacja to Agra Fort, więc nie daj się nabrać na zły przystanek

Porady

• Zaleca się spędzenie przynajmniej jednej nocy w Agrze, ponieważ wczesne poranne wizyty (o 6 rano) są najlepsze, aby uniknąć upału i turystów. Daje to również wystarczająco dużo czasu na zwiedzanie Fatekpur Sikri i fortu Agra, sklasyfikowanych przez UNESCO
  • Hotele są drogie i niskiej jakości w Agrze, przeczytaj opinie dobrze przed wyborem hotelu (weź to samo co my, jeśli możesz żyć 2 dni z wątpliwą higieny)
  • Riksze pobierają wygórowane stawki, więc spróbuj negocjować. Zapytaj swój hotel o stawki, aby zorientować się, ile trzeba zapłacić za każdą podróż
  • Jeśli nie potrzebujesz przewodnika, kup rozdział „Delhi, Agra, Taj Mahal” Lonely Planet za 3,5 euro (dostępny na smartfonie przez aplikację Kindle, po francusku) oraz doskonały przewodnik „India Revealed Delhi & Agra”, tylko po angielsku z pełnym objaśnieniem architektury mugolskiej (ze szczegółowymi planami, ilustracjami). Bardzo mi się podobało.
  • Aby kupić wysokiej jakości pamiątki z marmuru/kamienia w ogłoszonych cenach, należy udać się do Subhash Emporium. Miniaturowy kamienny Taj Mahal o wymiarach 30cmx30cm kosztuje około Rs 3500. Inne marmurowe pudełka z inkrustowanymi kamieniami kosztują około 3000 rupii. Jest droższy niż przeciętny, ale jest dobrej jakości, a nie plastikowy!

• 100 rupii = 1,3€
  • Wizyta w Taj Mahal: 1000 rupii/osoba
  • Zwiedzanie Agra Fort: Rs 500/osoba, Rs 50 zniżki jeśli odwiedziłeś Taj Mahal tego samego dnia
  • Wynajem samochodu na 5 godzin, aby przejść do Fatekpur Sikri (z klimatyzacją, czekanie i parking): 1350 rupii
  • Schronisko młodzieżowe: 325 rupii/dzień pokój prywatny
  • Pokój obok stacji Agra Cantt: 660 rupii/dzień
  • Obiad w schronisku: 160 rupii/osoba – wszystko, co można zjeść
  • Pranie: 150 rupii
  • Riksza: Dworzec kolejowy -> Taj Mahal 110 rupii
  • Pociąg Jaipur – Agra: 600 rupii/osoba

RAZEM: 10 529 rupii lub 140 euro za 3 dni 3 noce
Budżet można podreperować zastępując wynajętą taksówkę do Fatehpur (1350 rupii) autobusem (40 rupii/osoba)
Samolot zaznaczony tutaj = pociąg z Udaipur

depensesagratajmahal

Przydatne linki

• Hostel: Big Brother Hostel -> przemiła obsługa, warto zatrzymać się tylko dla tego. Mnóstwo usług oferowanych za niewielką opłatą, świetna lokalizacja, tanio. Średnia czystość, ale to jak wszystkie hostele.
  • Sklep z pamiątkami: Subhash Emporium -> produkty wysokiej jakości, ceny wyświetlane, można się trochę targować, mogą odebrać Cię z hotelu za darmo i zabrać do warsztatu na małą wizytę