Praga (Republika Czeska): Pierwsze wrażenia

Po miesiącu szczęścia w Polsce, znów jesteśmy w drodze do Czech. W Republice Czeskiej dwa miasta przyciągają turystów: Praga i Český Krumlov.
Część 1: Podróż

Kraków – Praga autobusem

Przyjechaliśmy na główny dworzec autobusowy 1 godzinę przed odjazdem. Do zakupu biletów ustawia się długa kolejka. Na szczęście kupiliśmy je przez internet (na stronie Polski). Czekamy, czekamy… i na 20 minut przed odjazdem ekran nadal nie pokazuje lokalizacji naszego autobusu. Tłumaczymy sobie na ekranie wszystkie destynacje, nigdy nic nie wiadomo, ale nie ma śladu po „Pradze” czy mieście obok. Pytamy w punkcie informacyjnym, a oni pokazują nam peron – na peronie zaznaczony cel podróży to jakieś zapomniane przez Boga miasto w Polsce. Około dwudziestu osób czeka tak jak my, mężczyzna mówi nam, że spóźnił się na poranny autobus właśnie dlatego, że na ekranie odjazdu nie było widać jego autobusu, a zanim zrozumiał, autobus odjechał już bez niego.
Autobus przyjeżdża z 20-minutowym opóźnieniem. JB zapłacił dodatek (1 €) za miejsca, które miały dać nam więcej miejsca na nogi. Nie ma mowy!
Siedzenia są małe, nie mają nic wspólnego z autobusami w Ameryce Południowej czy ouibusami we Francji. Żałujemy, żałujemy. Powinniśmy byli pojechać pociągiem.

Nasze mieszkanie w Pradze

Po 7h30 niekończącego się czasu, gdzie mieliśmy 5 minut przerwy na zewnątrz, w końcu dotarliśmy do Pragi.
Korzystamy z okazji, aby wypłacić pieniądze. Podobnie jak w Polsce, nie powinieneś akceptować śmiesznego kursu wymiany oferowanego przez bankomat, ale kurs, który zastosuje Twój bank.
Z kieszeniami pełnymi pieniędzy odważyliśmy się nawet wsiąść do żółtej taksówki. Powszechnie wiadomo, że taksówki w Pradze zdzierają z turystów, ale czy naprawdę chcemy tłoczyć się z powrotem w zatłoczonym autobusie w godzinach szczytu? Nie, nie, nie! Wsiadamy więc do taksówki, 190 koron (7,3€) za 2km. Hm… Jesteśmy daleko od Polski
Zostajemy przywitani przez menadżera naszego mieszkania Airbnb. Zostawiła nam nawet przewodnik po wszystkich restauracjach i ciekawych miejscach w pobliżu naszego apartamentu. Z zaskoczeniem dowiadujemy się, że jesteśmy w hipsterskiej dzielnicy, więc żeby wyjść, napić się czy kupić sztukę, to jest MIEJSCE, W KTÓRYM MOŻNA BYĆ.
Mieszkanie kosztowało nas 1058€/miesiąc. Jest to dość drogie w porównaniu z tym, co mieliśmy na myśli w Europie Wschodniej, ale hej, jesteśmy w połowie lipca. A mieszkanie jest nadal bardzo duże. Pozwalam Ci odkryć to na wideo. W filmie podałem 45m2, ale wydaje mi się, że jest większy (50m2). Byliśmy trochę rozczarowani brakiem światła: jesteśmy na 1. piętrze. Jest to szczegół, który pomijamy przy wyborze apartamentów, a ponieważ pracujemy głównie w domu, weźmiemy go pod uwagę przy kolejnych destynacjach.

Odkrywanie Pragi

Nasze zmęczenie natychmiast mija, gdy odkrywamy naszą okolicę. Wokół prawie nikogo nie ma, ale jest mnóstwo restauracji (i kilka spa & masaży przy okazji). W stan totalnego podniecenia wchodzimy, gdy zbliżamy się do praskiego starego miasta.

Jest ładna, ładna i ładna! Mimo bombardowań w 1945 roku Praga zdołała zatrzeć ślady, dlatego z zaskoczeniem odkrywamy tętniące życiem i przyjemne centrum miasta.

Tworzy się tłum, ludzie coś oglądają. Więc jak owce, idziemy zobaczyć, co oni robią. Jest godzina 17:55 i za 5 minut zadzwoni zegar astronomiczny. Punktualnie o 18:00 automaty zaczynają się poruszać, szkielet po prawej stronie dzwoni małym dzwonkiem, widzimy maszerujących świętych, wszystko to trwa niecałą minutę. To całkiem zabawne.
i wersja czekoladowa

Spacerując po starym mieście, przechodzimy od niespodzianki do niespodzianki. Po pierwsze, gastronomicznie: tutejsze lody włoskie to coś, za co można umrzeć. Szczerze mówiąc, po przetestowaniu lodów z 5 kontynentów, muszę powiedzieć, że najlepsze lody (włoskie czy nie) to te z Argentyny i Europy Wschodniej. Ten ranking może ulec zmianie, ja również nie odwiedziłem jeszcze wszystkich krajów świata.
Tutaj sprzedają rodzaj chleba wypiekanego węglem, ogromny… a w nim do wyboru: Nutella, bita śmietana, lody… albo wszystkie trzy naraz. Witam kalorie!

Sklepy z pamiątkami, biżuterią i kryształami są wszędzie. Wszystkie klejnoty są ozdobione granatami, jak naszyjnik, 200 granatów! Jak owoc granatu. Czeski granat jest najlepiej notowany i bardzo ceniony za swoje właściwości. Na razie opieram się pokusie, ale bardzo chcę kupić kilka, choć nie wiem jak ustawić ahaha 🙂
Tutaj, jak wszędzie w Europie Wschodniej, ludzie cierpliwie czekają na zielone światło, aby przejść przez ulicę (nie tak jak my, dzikusy). Język angielski jest rozumiany i używany przez wszystkich. Poza tym „mowa ciała” działa bardzo dobrze, ja mówię do sprzedawczyń po angielsku, one odpowiadają mi po czesku i rozumiemy się w 100%.
Sklepy monopolowe są wszędzie. Bary też, piwo jest naprawdę tanie. Nie mogę powiedzieć, czy jest dobre, czy nie, nie jesteśmy miłośnikami piwa. Tak czy inaczej, Praga jest idealnym miejscem na wieczory panieńskie. Można tam nawet skoczyć ze spadochronem.

Podążamy za tłumem (jest weekend, jest tłoczno) i docieramy na Most Karola. Jest naprawdę tak piękna, jak sobie wyobrażałam, z posągami tu i tam, malarzami, sprzedawcami pamiątek… Widok jest bardzo poetycki, z wielkim zamkiem na szczycie wzgórza w tle. Ogarnia mnie silne wzruszenie na tle tak wielkiego piękna. Wbrew pozorom jestem raczej domatorem i fakt podróżowania bez możliwości zabrania kota bardzo mnie smuci, ale w obliczu tak wielkiego piękna, mój ból jest więcej niż ukojony.

Na tym wracamy i z przyjemnością odkrywamy, że co 200m są wietnamskie restauracje. Sprzedają tam moje ulubione danie „bun cha”. Jest to danie, które mam wiele problemów, aby znaleźć we Francji, ponieważ wietnamskie restauracje we Francji są zwykle na południu, podczas gdy jest to danie z północnego Wietnamu.

Nasze życie jako pracowników wędrownych w Pradze

Praga jest dla nas idealna, ponieważ potrzebujemy ładnego miasta, ale takiego, którego zwiedzanie nie zajmie nam zbyt wiele czasu (nie tak jak w przypadku Krakowa i tony obowiązkowych miejsc), ponieważ mamy dużo zobowiązań w pracy. Kolega SEO radzi nam, abyśmy zainwestowali swój czas w narzędzie, lub szkolenie online. Graal cyfrowych nomadów! Po ukończeniu samokształcenia w PHP, MySQL i zaoszczędzeniu mnóstwa czasu na projektach dla moich dużych klientów, powoli zaczynam rozglądać się za Amazon FBA, kolejnym graalem. Pracujemy w sektorze, w którym nasze miejsca pracy mogą zniknąć za 10 lat, musimy prowadzić monitoring i samokształcenie, aby stale się rozwijać.
Istnieje wiele klubów sportowych z basenem, sauną… są bardzo dobre. Niektóre z nich należą do dużych hoteli, można do nich wejść za 30€/2h lub z miesięcznym abonamentem. Zauważyliśmy nawet piwne jacuzzi! JB chodzi na basen każdego ranka. Jest to basen o długości 25 m, ale o głębokości tylko 1,5 m. Tutaj ludzie są znacznie mniej skromni niż my, dość często można zobaczyć ludzi nago w saunie (mieszanej) lub pod prysznicem (nie mieszanym). To nas przyzwyczai do Japonii.
Tutaj gotujemy znacznie mniej niż w Polsce. Po co gotować, skoro jesteśmy otoczeni przez restauracje? Poza tym, zakupy są droższe niż w Polsce. W porze obiadowej na przemian korzystamy z azjatyckich restauracji i czeskich stołówek. Wieczorem na przemian jemy meksykańskie restauracje, pizzę lub food court (w centrach handlowych). Podoba mi się czeska kuchnia, dobre adresy doradzone przez naszego „cleanty managera” są… bof bof. Tak czy inaczej, zostaliśmy ostrzeżeni! To właśnie w Polsce jedliśmy to, co najlepsze w Europie Wschodniej.

W naszej dzielnicy (Praga 3) nie wszystkie sklepy wychodzą na ulicę. Parter znajduje się w połowie pod ziemią, więc wiele usług jest ukrytych wewnątrz budynków. Zobaczysz duży znak (zazwyczaj masaże/opieka itp.), musisz zadzwonić do drzwi i podążać za strzałkami, aby się tam dostać.
Od centrum miasta dzieli nas 5 przystanków tramwajowych lub 3 stacje metra. Poruszanie się komunikacją miejską jest bardzo łatwe, ponieważ na Mapach Google jest wszystko wyszczególnione, nawet rozkłady jazdy. Bilety można kupić w automatach (na monety), a także w każdym sklepie, kiosku… również je sprzedają, co jest bardzo wygodne, gdy ma się tylko bilety. Wolę tramwaj niż metro, bo tam zawsze są ogromne przeciągi, a metro jest nadmiernie klimatyzowane.

To wszystko na dzisiaj! Do zobaczenia wkrótce na nowych przygodach w Pradze lub gdziekolwiek indziej.

Jest trochę taniej niż we Francji, ale życie jest drogie w porównaniu z innymi krajami Europy Wschodniej. Unikaj restauracji w centrum miasta, przejdź przez most lub udaj się do naszej dzielnicy (Praga 3).

• Wynajęcie mieszkania na miesiąc: 1058€ na Airbnb
  • Restauracje: 500 koron lub 20€ za dwa posiłki (napoje wliczone w cenę)
  • Zakupy: od 300 do 500 koron za dwa posiłki
  • Lody: od 29 do 60 koron. Antoninovo Pekarstvi sprzedaje najlepsze lody w mieście!

• Bilety komunikacyjne: 24 korony za podróż < 30mn
  • Wellness :
    • Masaże: od 500 do 600 koron za godzinę (poza centrum miasta)
    • Spa, jacuzzi, sauna: 30€ za 2 godziny w Boscolo Wellness & Spa ( polecam)
    • Sprzątanie: 15€ za 2 godziny
    • Basen: 90 koron/jeden bilet godzinny rano

Dystrybutor

Nie należy akceptować kursu wymiany proponowanego przez dystrybutorów (23 korony zamiast 25 za 1€). Wybierz opcję „nie akceptuję”. Dystrybutor będzie nalegał „wybierz naszą stawkę, zamiast ślepo ufać stawce swojego banku”, i tak odmówi. W końcu, jeśli masz kartę z opcją międzynarodową, jak ta, otrzymasz właściwą stawkę: 25,xxx koron za 1€.
Karty płatnicze nie zawsze są tu akceptowane tak jak w Polsce, więc należy być przygotowanym na posiadanie dużej ilości gotówki. Banknoty 1000 koron są akceptowane wszędzie, ale 2000 trochę mniej. Wypłać jednorazowo 1900 lub 1500 koron.
Zachowaj swoje monety, aby zapłacić za bilety.

Gdzie się zatrzymać

Biorąc pod uwagę, jak wygodny i obfity jest transport, unikajcie bycia w Pradze 1 (i płacenia dużych pieniędzy). Wybierz Praga 2, Praga 3 lub Praga 6.

Transport

Kiedy pojedziecie do centrum, wysiądźcie na stacji metra Mustek, a następnie przejdźcie pieszo na stare miasto. Mustek jest nieco bardziej lokalny, jest tam wiele sklepów, nie widać tylko turystów.
Bilety można kupić w automatach przy przystankach tramwajowych/metro. Jeśli nie masz monet, idź do pobliskiego sklepu spożywczego/newsagent, oni też je sprzedają (w tej samej cenie).
Ceny w centrum miasta (nielimitowany transfer pomiędzy metrem/tramwajem/autobusem) :

• 30 minut: 24 korony
  • 90 minut: 32 korony
  • 24h : 110 koron
  • 3 dni : 310 koron

Słyszałem o bilecie miesięcznym, ale kiedy poszedłem na stację, która miała go sprzedawać, biuro było zamknięte.
Istnieją 4 rodzaje taryf dla Pragi: strefa P (2 taryfy), strefa 0 (strefa 0 i strefa B).

• Strefa P: metro, tramwaje, autobusy (od nr 100 do 299 i od 501 do 599), kolejka linowa Petrin, promy i niektóre linie kolejowe. W strefie P obowiązują 2 taryfy, więc zapytaj nas, jeśli zapuścisz się trochę dalej
  • Strefa 0: numery autobusów od 300 do 399 i od 601 do 620 + niektóre linie kolejowe.