Nha Trang (Wietnam): duży nadmorski kurort

Nha Trang to jeden z najbardziej wyczekiwanych celów naszej podróży po świecie, byłam tam dwa razy, lata temu, i zachowałam doskonałe wspomnienia. Powrót do Nha Trang tym razem jest jak policzek w twarz, jak bardzo miasto się zmieniło i stało się turystyczne

Część 1: Podróż

Opuściliśmy Mui Ne o 8 rano autobusem, aby dotrzeć około 13:00 do Nha Trang (autobus z zakrętami proszę)

busmuinenhatrang

Przez część drogi pada deszcz. Trwają burze, prognozowane na tydzień, nie w Nha Trang, ale w środkowym Wietnamie. Po przyjeździe ani kropli, a powiedziano nam, że dzień wcześniej padało non stop, niektóre ulice były zalane

Nie poznaję już Nha Trang, Nha Trang z moich wspomnień zniknęło, zastąpione przez ultra turystyczne miasto, pełne Rosjan i Chińczyków. Miasto ma już nawet swoją panoramę, dzięki budowie hoteli wzdłuż plaży. A plaża ma 12 km długości! To bardzo dużo hoteli! Specyfika Nha Trang polega na tym, że miasto chroni plażę, zakazując budowy resortów z prywatnymi plażami, więc każdy musi przejść przez ulicę, aby dostać się na plażę (w przeciwieństwie do Mui Ne, gdzie można dostać się na plażę pomiędzy dwoma resortami).
Zdjęcie: panorama Nha Trang

Zatrzymujemy się w hotelu Ha Thu, jednogwiazdkowym – ukrytym w kładce przy głównej ulicy – ale z obsługą jak w hotelu czterogwiazdkowym. Pranie, suche i złożone, dostarczane jest bezpośrednio do naszego pokoju. W recepcji 24 godziny na dobę podają pyszną herbatę kwiatową, są zawsze uśmiechnięci i pomocni. To właśnie lubię w Południowym Wietnamie. Są o wiele bardziej odświętni, uśmiechnięci i beztroscy niż Wietnamczycy z Północy i Wietnamu Centralnego (którzy są biedniejsi, więc wydają się bardziej zdystansowani i powściągliwi)

Hotel nie serwuje śniadań, codziennie rano jemy albo bui-bui (zupa z wermiszelu z rybną kiełbasą bun cha ca, lokalna specjalność) albo kanapki z omletem(banh mi op la)

Główna plaża jest piękna jak zawsze, 12 km drobnego, białego piasku, z leżakami do wynajęcia co 5 m. Woda jest mniej przejrzysta niż zwykle z powodu deszczu i burz w tej chwili. Ale normalnie woda jest przezroczysta i widać swoje stopy. Woda jest głęboka (wystarczy odejść na 2 metry, a woda sięga już do klatki piersiowej), dlatego rodziny z dziećmi wolą pływać na innej plaży, oddalonej od Nha Trang o 30 km, zwanej Bai Dai

Dzień 2: Wycieczka po 4 wyspach

Jest to najbardziej popularna wycieczka statkiem. Codziennie kilkadziesiąt łodzi zabiera po około 30 turystów wokół 4 wysp położonych obok Nha Trang. Wokół Nha Trang znajduje się w sumie 19 wysp, ale ze względów ekologicznych tylko 7 z nich może być wykorzystywanych do celów turystycznych

Snorkeling na wyspie Hon Mun jest nieco rozczarowujący w porównaniu z tym, co widzieliśmy na Filipinach (nawet jeśli widzieliśmy wiele ryb, a woda jest przezroczysta). Problemem, kiedy jeździmy po świecie, jest to, że widzimy tak wiele niezwykłych rzeczy, że porównania są całkowicie niesprawiedliwe. Natomiast gdyby wyjazdy były rozłożone w czasie, mielibyśmy mniejszą tendencję do porównywania

W pewnym momencie odwróciłem się i zobaczyłem ogromną meduzę, około 20cm średnicy, która unosiła się w powietrzu jak duch. Nie jest to taka ultra toksyczna meduza jak w „Świecie Nemo”, ale zareagowałem w bardzo logiczny sposób: spanikowałem, krzyknąłem i wróciłem na łódź krzycząc po wietnamsku „meduza!!!” 🙂

Zatrzymujemy się w wiosce hodowców owoców morza, na otwartym morzu, aby coś zjeść. Osoby, które chcą uzupełnić swój posiłek (wliczony w cenę biletu) mogą zakupić owoce morza bezpośrednio od hodowców (bardzo przystępna cena). Wystarczy wskazać rybę, a hodowca wyjmie ją z wody, zważy i przygotuje

Następnie odbywa się muzyczny show w wykonaniu członków łodzi, nie wiem dlaczego nadal to robią, ten show jest klapą wśród wietnamskich turystów. Myślę, że to tylko dla zabicia czasu, pomiędzy obiadem a następnym pływaniem

Zatrzymujemy się ponownie na otwartym morzu, aby wypić koktajl, siedząc wygodnie, każdy na swojej boi. Woda jest bardzo głęboka, JB wykorzystuje to i wykonuje kilka nurkowań

Docieramy wtedy na wspaniałą plażę, gdzie spędzamy 1h30 na kąpieli i popijaniu świeżego kokosa. Woda jest przejrzysta i niezbyt głęboka. Proponowane są różne rodzaje aktywności: parasailing, jetski lub banana boat

Przed powrotem do Nha Trang zatrzymujemy się na jednej z wysp. Ten przystanek nie ma dla nas żadnego znaczenia, jest to z pewnością przystanek komercyjny dla łodzi

Krótko mówiąc, wycieczka jest tak tania (8€/osoba), że pomimo aspektu masowej turystyki, warto ją odbyć

Dzień 3, 4 & 5: VinPearl i jego park rozrywki

VinPearl Nha Trang Resort to pierwszy hotel, który wywarł na mnie tak silne wrażenie, że chcę tam wrócić 10 lat później. Oczywiście jest to hotel 5-gwiazdkowy, ale jego koncepcja jest również awangardowa

Po pierwsze, właściciel, porozmawiajmy o nim! Zawdzięczamy mu obecność wielu rosyjskich turystów w naszym kraju. Jest to bardzo bogaty człowiek, który dorobił się fortuny w Rosji i który postanowił wrócić do Wietnamu i przyczynić się do wzbogacenia swojego kraju.
Ten hotel ma kilka cech szczególnych: właściciel kupił wyspę (Hon Tre) i zbudował na niej swój hotel, połączony kolejką linową (w 15 minut). A żeby pobyt był jeszcze bardziej komfortowy, hotel oferuje pokoje z pełnym wyżywieniem i nieograniczonym dostępem do należącego do hotelu parku rozrywki!
Z Nha Trang możemy zobaczyć „Vinpearl” oznaczony w „hollywoodzki” sposób na wyspie Hon Tre. Zdjęcie zrobione z kolejki linowej
Zarezerwowaliśmy 2 noce w tym hotelu, ponieważ chciałem tam koniecznie wrócić. Oczywiście, kiedy ma się zbyt duże oczekiwania, często jest się rozczarowanym. Rozczarowała mnie hotelowa plaża, która została zabrudzona przez liczne budowy wokół niej. Tak, ponieważ właściciel, o którym mowa, jest ambitny. Jego hotel jest obecnie częścią jednej z największych grup w Wietnamie, posiadającej wiele budynków, hoteli i supermarketów. W wyścigu o rentowność i w obliczu masowej turystyki z Nha Trang, musieli wybudować dwa nowe (ogromne) hotele na tej samej wyspie (czego nie polecam).

Nie zawiodłem się jednak na ekskluzywnym pakiecie hotelu, czyli 3 posiłkach w formie bufetu all-you-can-eat, a także na parku rozrywki obok. To coś jak Luna Park i Disneyland razem wzięte, ale prawie puste (więc nie ma czasu oczekiwania), a atrakcje są darmowe. Nie mówiąc już o basenie hotelowym, który jest wysublimowany i oferuje wiele 'sportów wodnych’ (siatkówka, koszykówka, pływanie w trybie leniwym)

Spędziliśmy dużo czasu w parku rozrywki, aby cieszyć się zderzakami, zjeżdżalniami, tsunami, kinem 4D, pokazami wodnymi i świetlnymi, przejażdżkami z dreszczykiem… Jeśli nie zatrzymasz się w hotelu, możesz wejść do parku płacąc 650 000VND za osobę (26€)

Bufety są wspaniałe! Niestety nie zrobiłam zdjęć samego bufetu, byłam zbyt zajęta jedzeniem. Podczas każdego posiłku mają Państwo do wyboru 4 dania główne, serwowane na zamówienie, oraz około 30 dań już przygotowanych. Dla tych, którzy nie przepadają za wietnamskim jedzeniem, kącik „kuchni świata” serwuje chleb, sery, kiełbasę, szynkę, sushi, kimchi… mnóstwo. Dwa kąciki grillowe serwują grillowane brokuły i owoce morza. Kelner przechodzi od jednego stolika do drugiego, aby zaproponować danie dnia (mięso strusia, kaczka po pekińsku…)

vinpearlspectacle

Pokaz wody i światła

Zamieszczam tu filmik, bo zapomniałem zrobić zdjęcia parku

Pokój kosztuje 180€/noc z pełnym wyżywieniem. Jeśli nie skorzystasz z bufetu, pokój kosztuje 140€/noc, więc równie dobrze możesz jeść w hotelu

W porównaniu z moimi doświadczeniami sprzed 10 lat, jakość bardzo spadła, a ja miałem wiele feedbacku (kilka razy przyszli do mnie po opinię, nie wiem dlaczego). Muszę jednak przyznać, że nie jestem zawiedziona, bo przyjeżdżam tu dla jego unikalnej koncepcji (bufety + park rozrywki i ogromny basen), a nie dla plaży. Jeśli oczekujecie wymarzonej plaży, zapomnijcie o tym hotelu!

Dzień 6: Doc Let

Autobus nr 3, zatrzymujący się na chodniku przed numerem 86 na ulicy Tran Phu, przywozi nas w 1h30 przed plażę Doc Let, 60km od Nha Trang, za 24 000VND (1€). Najwyraźniej jest to dobry plan coraz bardziej podzielany przez turystów, ponieważ ten autobus jest pełen rosyjskich turystów

Doc Let, w języku wietnamskim, oznacza „wzgórze do czołgania się”. Wcześniej wydmy były tak długie i wysokie jak te w Mui Ne. Aby dostać się na plażę, trzeba było wspiąć się na wydmy. Teraz jest tam jeszcze dużo piasku (białego i drobnego, jak lubię), ale nie trzeba się już wspinać

img_4308.jpg img_4309.jpg

Przystanek końcowy autobusu znajduje się przed restauracją, która ma dostęp do plaży. Aby uniknąć tej turystycznej pułapki, idziemy wzdłuż plaży w poszukiwaniu lepszego planu, ale nie, najlepszym planem jest zostać tam, wynająć leżaki i zjeść w tej restauracji

Jak wszędzie, pokazaliśmy pająki, które chcieliśmy zjeść (biedactwa), kazaliśmy je zważyć i ugotować. Biorąc pod uwagę śmiesznie niską cenę, JB ma prawo do ogromnego talerza gambasów, prawdopodobnie największego w swoim życiu

Bardzo lubię tę plażę, ale ubolewam nad śmieciami pływającymi w wodzie. Miejscowi mówią mi, że to pochodzi z burzy, normalnie jest czystsze. Po stronie wioski rybackiej (bardzo daleko od głównej plaży), odpady są wszędzie, ściska mnie serce, gdy widzę piękno tej plaży zepsutej przez tak wiele odpadów

Po całym dniu plażowania, o 16:00 wsiadamy w autobus powrotny do Nha Trang. Masaże i masaże są tanie w porównaniu do Ho Chi Minh city, korzystamy z okazji, aby zrobić jeden zabieg dziennie: szampon u fryzjera, twarz lub masaż. W uzdrowiskach jest zawsze bardzo głośno, turyści mówią głośno, masażyści mówią głośno, ale jeśli uda nam się ominąć tę niedogodność, cieszymy się masażem za 5€ za 45mn.
JB zwraca uwagę, że wciąż nie znalazłem dla niego zastępczego Kindle (jego Kindle padł podczas światowej podróży). Trochę wyszukiwania w Google i SMS później, mamy spotkanie z handlowcem tego wieczoru. Pokazał nam 2 stare modele Kindle i JB wyszedł z Kindle, który bardzo mu się spodobał za 35€. Kindle został przywieziony z USA. To wietnamski e-commerce, jak Le Bon Coin, ale szybszy.

Dzień 7: Binh Lap

Binh Lap jest jedną z modnych destynacji. Wcześniej znany tylko wietnamskim turystom z plecakami, obecność kilku ośrodków wypoczynkowych przyciąga coraz więcej wietnamskich menedżerów, którzy chcą uciec od masowej turystyki w Nha Trang

W okolicy znajdują się 4 miejsca zaczynające się od „Binh”, w tym 2 wyspy. Tylko Binh Lap jest łatwo dostępny dla obcokrajowców. Wyspa Binh Ba, bardzo znana z miejsc do snorkelingu, jest zakazana dla obcokrajowców, ponieważ jest to strefa wojskowa

Kupiliśmy tę wycieczkę w wietnamskim biurze podróży, więc podróżujemy z 4 innymi Wietnamczykami, a przewodnik nie mówi po angielsku. Muszę pełnić rolę tłumacza dla JB

Odwiedzamy kurort Ngoc Suong, w którym kręcono dwa bardzo znane (ale bardzo złe) wietnamskie filmy. Plaże są dość czyste, ale woda nie jest super przejrzysta. Zdjęcia wyglądają świetnie, tak dobrze, że wiele Par Młodych przyjeżdża tu na swoje zdjęcia ślubne. Z plaży można zobaczyć pasma małych rybek pływających w wodzie. Podczas odpływania z plaży JB zobaczył skaczące przed jego oczami ryby

img_4330.jpg img_4336.jpg

img_4327.jpg img_4323.jpg

Następnie zjemy lunch 2 km dalej, w hostelu z widokiem na dziką i piękną plażę. Woda jest przezroczysta, można zobaczyć swoje stopy. Piasek jest biały i drobny, to naprawdę wymarzona sceneria

Jednak woda jest pełna śmieci: Binh Lap jest wyspą położoną blisko zatoki Cam Ranh. Ze względu na pływy morskie, odpady są często zmywane z powrotem na ten obszar, zwłaszcza gdy u wybrzeży występują sztormy, jak to ma miejsce obecnie

W każdym razie, w związku z masowym napływem turystów i brakiem infrastruktury, która byłaby w stanie poradzić sobie z tak dużą ilością odpadów, cały region Khanh Hoa musi zmierzyć się z tym problemem. Mam nadzieję, że prośba regionu o wybudowanie centrum przetwarzania odpadów w Khanh Hoa zostanie wkrótce zaakceptowana

Widzę błyskawicę na horyzoncie, a po niej błyskawicę i grzmot. Wychodzimy z wody, a 30mn później zaczyna mocno padać. Spieszymy się z powrotem do Nha Trang, pada tak mocno, że w pewnym momencie nie widzimy nic przed sobą. Piorun nadal uderza, nie jesteśmy zbytnio uspokojeni. Na szczęście, gdy zbliżamy się do Nha Trang, deszcz słabnie i całkowicie ustaje. Jesteśmy zbawieni!

Dzień 8: powrót do miasta HCM

O 8 rano wyruszamy w 10-godzinną podróż autobusem do miasta Ho Chi Minh. W tej samej cenie zapłacilibyśmy za powrót samolotem, ale ponieważ i tak nie mamy co robić w mieście Ho Chi Minh, a widoki są ładne (mijamy Mui Ne), wolałam pojechać autobusem

Jesteśmy ledwo z powrotem do hotelu, kiedy mój człowiek dostawy beef jerky dzwoni do mnie. Hihihhi, uwielbiam wietnamską obsługę, jeden sms i wszystko jest dostarczane do hotelu za 10000VND (0,3€)

Ponownie wybieramy na nocleg „kącik dla cudzoziemców”. JB cieszy się Burger Kingiem, podczas gdy ja zdejmuję moje zapasy „nem chua Ninh Hoa”, specjalności Khanh Hoa, ale w 100% nie do pogodzenia z obcokrajowcami (jest to marynowana surowa wieprzowina)

Dowiadujemy się, że trzy wioski w środkowym Wietnamie są całkowicie zalane z powodu ulewnych deszczy (jak co roku). I jak co roku, cały kraj jest zmobilizowany, aby wysłać żywność do nieszczęśników. Natura jest coraz bardziej okrutna, burze z roku na rok coraz silniejsze, a kraje wciąż tak samo biedne

Wniosek

Nha Trang, które znałem, całkowicie zniknęło, co bardzo mnie zasmuca. Mimo, że nie mieliśmy zbyt wiele deszczu, burze u wybrzeży podczas naszego pobytu sprawiły, że plaże stały się mniej rajskie, przynosząc śmieci i zmętnienie wody. Cieszę się jednak, że turystyka zarabia w Wietnamie, bo turyści, których widziałem, byli dość zamożni. Niestety, dla turystów szukających odrobiny ciszy i spokoju, będą musieli udać się do mniej znanych miejsc, takich jak Doc Let, Diep Son, Binh Ba… Jeśli chodzi o jedzenie, jestem w 100% zadowolony, owoce morza są zbyt dobre i nie drogie. W Nha Trang znalazłem lokalne restauracje, które przypominają mi Nha Trang sprzed 10 lat

Jak dojechać

Z Ha Noi: Samolot do Cam Ranh i taksówka do Nha Trang (280 000VND około)
Z miasta Ho Chi Minh: albo samolotem do Cam Ranh, potem taksówką, albo autobusem przez 10 godzin
Z Mui Ne: 5h autobus, odjazd 2 razy/dzień

• Hotel: 9€/noc za pokój dwuosobowy
  • Hotel 5-gwiazdkowy: 180€/noc pokój dwuosobowy z pełnym wyżywieniem w Vinpearl Nha Trang Resort
  • Restauracja
  • Opieka
    • 120 000VND za 45mn masaż stóp
    • 40 000VND za szampon u fryzjera
    • 200 000VND za standardową twarz, może wzrosnąć do 1200000VND, jeśli używasz terapii światłem
  • Taksówki: od 7000VND do 11500VND za km
  • Autobus
    • Nha Trang – Doc Let: 24 000VND/osoba
    • Mui Ne – Nha Trang: 140 000VND/osoba (sleeper)
    • Nha Trang – HCM City: 210 000VND/osoba (sleeper)
  • Wycieczki
    • 4 wyspy: 200 000VND/osoba + 50 000VND/osoba za wstęp na prywatne plaże
    • Binh Lap (z przewodnikiem): 580 000VND/osoba
    • Diep Son, Doc Let (z przewodnikiem): 650 000VND/osoba
    • VinPearl Land Park: 650 000VND/osoba
  • Len: 30 000VND/kg

Porady

• Adresy
    • Restauracja z owocami morza: unikaj bufetów all-you-can-eat w Nha Trang (z wyjątkiem, gdy jesteś w VinPearl), preferuj restaurację Cây Me (w pobliżu i-resort), gdzie można kupić owoce morza na kilogramy
    • Restauracja wietnamska: pełna dań wietnamskich w niskich cenach: Nhà Hàng Đèn Lồng Đỏ, Hoàng Văn Thụ
    • Polecany hotel: Ha Thu Hotel, 64 Trần Phú Street
    • Hotel VinPearl, który polecamy: VinPearl Nha Trang Resort (wybierz pokój z pełnym wyżywieniem)
  • Aby dostać się do Doc Let, wsiądź do autobusu nr 3 jadącego chodnikiem wzdłuż morza, przed ulicą Tran Phu 86 (uważaj, aby kierować się numerami, nie mapami Google). Kiedy wsiądziesz do autobusu, usiądź, a kobieta zapyta cię, dokąd jedziesz i poprosi o zapłatę
  • Wycieczki, które polecam
    • Diep Son – Doc Let (1 dzień). Diep Son to zestaw 3 wysp połączonych ze sobą pasem piasku. Jeśli jesteś gotów zapłacić trochę więcej, weź tę wycieczkę zamiast lokalnego autobusu -> 650 000VND/osoba
    • Wycieczka po 4 wyspach (1 dzień): wycieczka, której nie można przegapić, jest dużo turystów, ale i tak jest miło
    • Super fajna wycieczka: nurkowanie w poszukiwaniu ostrygi i posiadanie perły, którą ona zawiera (1/2 dnia) (nie mogliśmy tego zrobić, bo morze było zbyt wzburzone)
    • Wycieczka na wyspę z ładnym pasem piasku, „bliźniaczą plażą” i gniazdami ptaków na klifach (1 dzień) -> wycieczka na Hon Noi organizowana tylko przez Sanest od marca do września ( nie zrobiliśmy tego, bo pojechaliśmy w październiku)
    • Kąpiel błotna i gorące źródła w i-resorcie (nie mieliśmy czasu na to)
    • Jeśli nie zatrzymujesz się w VinPearl: kup bilet do parku rozrywki, weź strój kąpielowy i trochę pieniędzy na jedzenie i szafki